T24: Tallinna-tunnelin puuhamies Peter Vesterbacka suunnittelee nyt Tallinnan edustalle kelluvia saaria

Thea Ekholm

Suomalais-virolainen Finest Bay Area Development, japanilainen Shimizu Corporation ja hollantilainen Blue21 ovat sopineet yhteistyöprojektista, jonka tarkoituksena on suunnitella Itämereen, Tallinnan edustalle joukko kelluvia saaria.

Green Float Tallinn -nimellä kulkevan projektin kelluvat saaret tukevat yhteistyökumppaneiden mukaan Helsinki-Tallinna-tunnelin rakentamista. Lisäksi nämä kaksi tunnelin yhdistämää uutta saarta ovat symboli Suomen ja Viron läheiselle yhteydelle.

Hankkeen lehdistötiedotteen mukaan tavoitteena on luoda kelluvista saarista paikka, joka edustaa niin Viron, Finest Bay Area -alueen kuin Itämeren meriympäristönkin arvoja ja ominaisuuksia.

Ympäristöystävällinen suunnittelu ja teknologia mahdollistavat saarella elämisen vastuullisesti ja kestävän kehityksen tavoitteiden mukaan. Tavoitteena on, ettei kelluva saari tuota jätettä, vaan resursseja käytetään uudelleen tai kierrätetään. Lisäksi tavoitellaan esimerkiksi elintarvikkeiden omavaraisuutta ja hiilipositiivisuutta.

Finest Bay Area Developmentin vetämä Helsinki-Tallinna-tunnelihanke on jo asettanut tavoitteen saavuttaa ja noudattaa YK:n 17 kestävän kehityksen tavoitetta. Green Float Tallinn -hankkeella on samat tavoitteet.

Poikkileikkauskuva siitä, miltä Tallinnan edustalle suunnitellut kelluvat saaret voisivat tulevaisuudessa näyttää. Finest Bay Area Development

Peter Vesterbackan mukaan Green Float -hanke tulee lisäämään Viron pääkaupunkiseudun houkuttelevuutta.

– Se on hieno tapa erottautua joukosta ja olla vahvempi kansainvälisessä kilpailussa, kun tavoitteena on houkutella investointeja, yrityksiä sekä korkeasti koulutettuja ja ammattitaitoisia ihmisiä. Green Float Tallinn tarjoaa mahdollisuuden luonnossa virkistymiseen ja vapaa-ajan viettoon, mutta se on samalla myös asumis-, koulutus- ja työskentelypaikka, Finest Bay Area Developmentin Peter Vesterbacka kertoo.

Kelluva rakentaminen tarjoaa hankkeen vetäjien mukaan monia etuja. Se on skaalautuva tapa rakentaa, nopea ottaa käyttöön, ympäristöystävällinen ja sopeutuu hyvin merenpinnan muutoksiin. Kelluvien saarien ekologisen elinympäristön luomisessa otetaan lisäksi huomioon hiilidioksidin, ruoan, energian, veden ja muiden luonnonvarojen kierto.

Green Float Tallinn -hankkeen kelluva saari on muodoltaan pyöreä ja siinä kolme kerrosta aaltojen ja jään vaikutuksen tasoittamiseksi. Saaren pinta-ala on 1,2-2,5 neliökilometriä.

Lehdistötiedotteen kuvien perusteella saarelle on suunniteltu muun muassa satama, rantalomakohde, kylpylä ja ulkoilmatapahtumien järjestämiseen soveltuva paikka.

Kaikki Green Float Tallinn -hankkeeseen liittyvä rakentaminen edellyttää kuitenkin merialueella käynnissä olevien ympäristötutkimusten loppuun saattamista ja yksityiskohtaisempaa suunnittelua.

– Green Float Tallinn -hankkeen suunnittelu on kesken. Keskustelua sidosryhmien ja erityisesti virolaisten kanssa on jatkettava, jotta saamme enemmän tietoa toiminnoista, Karina Czapiewska, yksi Blue21:n perustajista sanoo.

Finest Bay Area Developmentin arvioiden mukaan pelkkä Helsinki-Tallinna-tunnelin vaikutus olisi 30 000 henkilötyövuotta. Green Float Tallinn -hanke nostaa tätä arviota entisestään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.