Mistä tänään puhutaan?
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.
Uusien autojen ensirekisteröintejä tehtiin viime vuonna tehty Suomessa vähemmän kuin kertaakaan aikaisemmin 2000-luvulla. Liikenne- ja viestintäministeriön tilastojen mukaan ensirekisteröinnit laskivat huhti-kesäkuussa ennätykselliset 37,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Syksyn myötä autokauppa on käytettyjen autojen osalta vilkastunut, mutta uusien autojen myynti laahaa edelleen yli 16 prosenttia jäljessä toissa vuoden myyntiluvuista.
Ilmiö on globaali. Keväällä uusien autojen tilauskirjat tyhjenivät ympäri maailman, ja autotehdas toisensa jälkeen ilmoitti olevansa vaikeuksissa, jotka jatkuvat valtaosin niin tuotannon, toimitusten kuin alihankkijoidenkin suhteen.
Autoilun suosio itsessään on kuitenkin kasvussa. Korona-aikana yhä useampi valitsee oman auton ohi julkiseen liikenteen, ja se alkaa nyt näkyä autokaupan piristymisenä.
Suomessa käytettyjen autojen myynti on loppusyksyn aikana jopa kasvanut.
Suomen suurimman autorahoitusyhtiön Santander Consumer Finance liiketoimintajohtaja Kari Kauppinen vahvistaa trendin. Kokonaisuudessaan autojen rahoitusmäärät ovat Santanderilla toissa vuoden tasolla, mutta käytettyjen autojen osuus on noussut yli viisi prosenttia.
Käytetyistä autoista on maksettu keskimäärin sata euroa enemmän kuin viime vuonna.
Kari Kauppinen
– Ostetuista autoista kolme neljästä on käytettyjä. Markkinamuutos näkyy meillä myös siinä, että käytetyistä autoista on maksettu keskimäärin sata euroa enemmän kuin viime vuonna, Kari Kauppinen kertoo.
Hän arvioi hienoisen hinnannousun johtuvan muutamista eri tekijöistä. Ensinnäkin käytettyjen autojen lisääntynyt kysyntä on vähentänyt niiden tarjontaa, mikä näkyy nopeasti hinnoissa.
Toiseksi on Kauppisen mukaan syytä huomioida se, että uusien autojen hankinta on takunnut pandemian vuoksi maailmanlaajuisesti eivätkä toimitukset ole sujuneet entiseen malliin, joten moni on päätynyt vaihtoautoon.
Kolmanneksi käytettyjenkin autojen hankinta ulkomailta Suomeen on hankaloitunut ja niiden hinta on noussut myös muualla.
– Esimerkiksi Ruotsissa käytetyt autot menevät nyt entistä paremmin kaupaksi ja entistä kalliimmalla, Kauppinen vertaa.
– Epävarma tilanne vaikuttaa. Keskimäärin asiakkaamme maksavat käytetystä autosta 16 800 euroa, kun uudesta autosta maksetaan yli puolet enemmän, keskimäärin noin 34 500 euroa.
Suomen autokannasta tällä hetkellä noin 20 prosenttia on ostettu velaksi eli ne on rekisteröity rahoitusyhtiöille.
Nordea Autorahoituksen johtaja Kristian Ajanto kertoo, että noin puolet autoliikkeiden myymistä vaihtoautoista ostetaan osamaksulla, joka on suosituin autoa varten otettu rahoitusmuoto.
Käytettyjen autojen suosion kasvu ja uusien autojen suosion lasku on huomattu myös Nordeassa.
– Osamaksurahoitussopimuksien osalta näemme, että määrät ovat kokonaisuutena Suomessa pysyneet lähes samalla tasolla kuin toissa vuonna. Tähän vaikuttaa erityisesti käytettyjen henkilöautojen vilkastunut myynti ja osamaksurahoituksen yleisyys käytettyjen autojen kaupassa, Kristian Ajanto summaa.
OP-konsernin johtaja Jari Jaulimo luotsaa työkseen pankin rahavirtoja ja käyttöpääomaa. Hän puolestaan kertoo, että autoliikkeiden kautta myytävistä autoista noin 35 prosenttia rahoitetaan autoliikkeen tarjoamalla osamaksurahoituksella. Niiden perusteella tilanne on lähes entisellään.
– Rahoitusvolyymi jäänee vain hieman edellisvuodesta. Rahoitussopimusten keskimääräinen koko on pysynyt aiemmalla tasollaan, Jari Jaulimo laski marraskuun lopulla.
Myös OP:n tiedossa on, että autokauppa painottuu aiempaa runsaammin vaihtoautoihin ja uusien autojen kauppaa hidastavat muiden muassa tehtaiden toimitusongelmat.
– Käytetyn auton kauppa on muutamaa kevään viikkoa lukuun ottamatta käynyt vilkkaana, kun esimerkiksi työmatkaliikkumista on siirtynyt julkisista omaan autoon ja kotimaan matkailu omalla autolla lisääntynyt.
Tilasto
Luvut perustuvat vuoden 2018 tilastoihin.
Iso-Britannia 8 vuotta
Itävalta 8,2 vuotta
Irlanti 8,4 vuotta
Sveitsi 8,6 vuotta
Tanska 8,8 vuotta
Belgia 9 vuotta
Ranska 9 vuotta
Saksa 9,5 vuotta
Ruotsi 9,9 vuotta
Slovenia 10,1 vuotta
Norja 10,5 vuotta
Alankomaat 10,6 vuotta
EU keskiarvo 10,8 vuotta
Italia 11,3 vuotta
Suomi 12,2 vuotta (luku on vuodelta 2019)
Espanja 12,4 vuotta
Kroatia 12,6 vuotta
Portugali 12,9 vuotta
Latvia 13,9 vuotta
Puola 13,9 vuotta
Slovakia 13,9 vuotta
Tsekki 14,8 vuotta
Kreikka 15,7 vuotta
Unkari 15,7 vuotta
Romania 16,3 vuotta (luku on vuodelta 2016)
Viro 16,7 vuotta
Liettua 16,9 vuotta
Lähde: Autoalan tiedotuskeskus
Mainos: Kaalimato.com
Mainos: Helsingin kaupunki
Mainos: Helsingin kaupunki
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.