T24: Viro pyrkii rakentamaan uuden rajasillan Narvaan yhteistyössä Venäjän kanssa

Rajasilta kulkee Viron Narvan ja Venäjän Ivangorodin välillä. Thea Ekholm

Thea Ekholm

Viron puolelta Narvasta Venäjän Ivangorodiin johtava rajasilta on tulossa elinkaarensa päähän ja tarvitsee pian mittavat kunnostustyöt. Viro toivoo rakentavansa seuraavan kymmenen vuoden aikana uuden rajasillan Venäjän tuella, kertoo Viron yleisradio.

Viron liikenneviraston (Transpordiamet) mukaan 60-vuotias silta on käytetty loppuun ja sen rakenteet ovat heikentyneet. Viraston mukaan nyt olisi sopiva aika etsiä tilalle korvaava ratkaisu.

– Nykyinen silta on suunniteltu Neuvostoliiton aikaisille 18 tonnin painoisille rekoille. Narvan sillan rakenteita ei ole koskaan vahvistettu, joten sen elinkaaren loppu on edessä kymmenen vuoden sisällä. Emme siis voi enää viivästyttää jälleenrakennushankkeen valmistelua, Viron liikenneviraston infrastruktuurin kehittämisosaston johtavan asiantuntijan Tõnis Tagger sanoi Viron yleisradiolle.

Koska Venäjä ei ole reagoinut Viron aikaisempaan ehdotukseen suunnitella uusi rajasilta muutaman kilometrin päähän Narvasta, Viron liikenneviraston mukaan pitäisikin nyt keskittyä nykyisen sillan kunnostamisen suunnitteluun. Tämän ehdotuksen Venäjä on periaatteessa hyväksynyt.

Vaihtoehtoina on joko vanhan sillan korvaaminen uudella, nykyisen sillan kunnostaminen tai uuden sillan rakentaminen vanhan viereen. Paras vaihtoehto on tarkoitus määrittää kustannusanalyysin avulla. Toiveissa on, että siltatyön kustannuksen maksaan Euroopan Unionin Viron ja Venäjän rajan ylittävä yhteistyöohjelma.

– Siltatyömaalla tulee olemaan suuri vaikutus rajanylityksen sujuvuuteen. Ainakin vuoden ajan rajalla tulee olemaan pitkiä viivästyksiä ja rajoituksia. Alustavien arvioiden mukaan paras vaihtoehto on ensin rakentaa vanhan sillan viereen uusi silta ja kun se on otettu käyttöön, kunnostaa vanha silta, Tagger kertoo.

Taggerin mukaan Narvan rajasillan kunnostustyöt eivät vaikuta niinkään Narvan ja Ivangorodin väliseen rajaliikenteeseen, mutta vaarantavat liikenneyhteydet Tallinnan ja Pietarin välillä.

– Viron ja Venäjän rajan ylittämiseen ei ole Narvan sillan lisäksi lähiseudulla toista vaihtoehtoa. Jos silta ei ole käytössä, pitää varautua 400-500 kilometrin mittaiseen kiertotiehen joko Suomen tai Kaakkois-Viron kautta. Jos siltaa ei korjata nyt, tämä voi olla todellisuutta kymmenen vuoden aikana, Tagger muistuttaa.

Arvioiden mukaan siltatöiden rahoituspäätös voitaisi tehdä vuonna 2027 ja varsinaiset korjaustyöt voitaisi aloittaa vuonna 2030.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Vaihda vapaalle ja tule Vantaalle – täällä on kaikki!

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut