T24: Prisma halpuuttaa Virossa yli 300 tuotteen hintoja – Tavoitteena on tarjota kuluttajille markkinoiden edullisin ostoskori ja valmistautua Lidlin tuloon markkinoille

Suomesta tuttu hintojen halpuutus tehtiin nyt myös Viron Prismoissa. Lauri Mannermaa

Thea Ekholm

Viron Prisma teki joulukuussa 2020 yhteistyössä *Kantar Emorin kanssa kuluttajatutkimuksen, jossa selvitettiin virolaisten suhtautumista elintarvikkeiden hintoihin. Kyselyyn vastanneiden mielestä elintarvikkeiden hinnat ovat Virossa suhteettoman korkeat palkkatasoon nähden ja liian suuri osa ihmisten tuloista kuluu ruoan ostamiseen.

– Viron tilastokeskuksen mukaan virolaisten tuloista menee keskimäärin 20-23 prosenttia elintarvikkeisiin, mutta Kantar Emorin tutkimuksen mukaan lähes neljäsosa käyttää tuloistaan lähes puolet tai jopa enemmän elintarvikkeisiin. Lisäksi vastaajista 51 prosenttia piti elintarvikkeiden hintoja Virossa korkeina ja 19 prosenttia liian korkeina. Tämän takia päädyimme alentamaan yli 300 tuotteen hintoja, Viron Prisman uusi maajohtaja Teemu Kilpiä kertoo.

Vertailun vuoksi voi kertoa, että Suomessa ihmiset käyttävät elintarvikkeisiin vain noin 12-13 prosenttia tuloistaan.

Teemu Kilpiä aloitti uudessa pestissään tammikuun 2021 alussa, mutta on ollut Prisma Peremarketin palveluksessa eri tehtävissä jo seitsemän vuoden ajan.

– Olen Virossa töissä jo toista kertaa. Vuonna 2006 aloitin S-ryhmän kenttäkoulutuksessa Baltian maissa ja vuosina 2007-2008 työskentelin sekä Latviassa että Virossa, Kilpiä kertoo.

Suomesta tuttu hintojen halpuutus on Viron Prismalle strateginen muutos, eikä mikään väliaikainen kampanja. Sen tavoitteena on täyttää asiakaslupaus markkinoiden edullisimmasta ostoskorista.

Prisma on Virossa menestynyt tähänkin mennessä hyvin paikallisen median tekemissä ostoskorivertailuissa. Esimerkiksi Postimees-lehden tammikuussa tekemässä vertailussa, jossa oli mukana 33 jokapäiväistä tuotetta maidosta leipään, Prisma sijoittuu toiseksi Grossi-ketjun jälkeen.

– Seuraamme aktiivisesti median tekemiä ostoskorivertailuja ja reagoimme niiden tuloksiin. Jatkossa myös kommunikoimme niiden aiheuttamista toimenpiteistä hinnoitteluumme entistä enemmän, Kilpiä sanoo.

Virossa tavallisen asiakkaan voi olla vaikea hahmottaa eri kauppaketjujen hintatasoa, sillä erilaisilla kanta-asiakaskorteilla saa monista tuotteista huomattavia alennuksia ja kauppojen markkinointi on pitkälle tarjousvetoista. Prisman ideana on nimenomaan vähentää tarjouskampanjointia ja tarjota kuluttajille pysyvästi edulliset hinnat, niin ettei tarjousten perässä tarvitse juosta.

– Halpuuttamisen taustalla on kaksi asiaa. Tekemämme tutkimus, jonka mukaan elintarvikkeiden hinnat ovat Virossa liian korkeat. Haluamme tarjota tällaisina taloudellisesti epävarmoina aikoina kuluttajille jotakin pysyvää eli jatkuvasti edulliset hinnat. Lisäksi haluamme pysyä aktiivisena toimijana Viron kilpailulla pt-kaupan markkinalla, kun sinne on tulossa uusi kilpailija.

Uudella kilpailijalla Kilpiä tarkoittaa saksalaista Lidliä, joka on ilmoittanut avaavansa tänä vuonna useita myymälöitä eri puolille Viroa.

– Näkökulmastamme uusi kilpailu on aina tervetullutta, sillä se pitää muut alan toimijat hereillä. Halpuuttaminen on meidän tapamme vastata tähän haasteeseen. Olemme luvanneet tarjota kuluttajalle edullisimman ostoskorin ja siitä pidämme kiinni.

Tammikuun lopulta alkaen yli 300 tuotteen hinnat laskivat Viron Prismoissa. Hinnanlasku oli tuotteesta ja tuoteryhmästä riippuen 5-35 prosenttia. Esimerkiksi banaanit maksoivat aikaisemmin 1,08 euroa kilo. Halpuutuksen jälkeen kilohinta on enää 0,86 senttiä.

– Etsimme jokaisesta tuotekategoriasta asiakkaille tärkeimpiä tuotteita, joita arjessa ostetaan usein ja joiden hinnan alentumisella olisi suurin vaikutus ostoskorin hintaan. Tällaisia tuotteita olivat esimerkiksi jauheliha, banaanit ja maitotuotteet.

Suomessa S-ryhmä teki aikanaan useamman halpuutuskierroksen, mutta Virossa ei ainakaan toistaiseksi ole luvassa lisää halpuutusta. Suomessa herätti aikanaan keskustelua se, mistä hintojen halpuutus otetaan. Kaupan omista katteista vai tavarantoimittajien tai tuottajien hinnoista.

– Halpuutus on aika pitkälti Prisman oma juttu. Olemme optimoineet toimintaamme vuosien ajan, kehittäneen prosesseja ja tehostaneet toimintaa. Lisäksi markkinointibudjettia on karsittu. Näiden toimien ansiosta ja omasta katteesta leikkaamalla pystymme laskemaan hintoja. Tavaratoimittajien tai tuottajien kanssa halpuuttamisesta ei ole keskusteltu.

Koronavuosi 2020 muutti myös virolaisasiakkaiden ostokäyttäytymistä ja kasvatti kotiinkuljetusten suosiota. Vähitellen ostokäyttäytyminen on palaamassa koronaa edeltävän ajan tapoihin, mutta esimerkiksi ruoan kotiinkuljetuksen suosion on säilynyt. Se on myös jäänyt huomattavasti koronaa edeltävää aikaa korkeammalle tasolle.

– Asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutokset olivat tekemiemme vertailujen perusteella yllättävän samanlaisia Virossa ja Suomessa. Kaupassa käytiin harvemmin ja kerralla ostettiin enemmän. Kun ihmiset olivat kotona, he valmistivat itse enemmän ruokaa, mikä taas kasvatti erilaisten tuoretuotteiden menekkiä. Myös erilaisten kotikuntoiluvälineiden, kuten vaikkapa käsipainojen myynti kasvoi. Toisaalta taas kotona olo vähensi vaatteiden sekä kosmetiikan ja hygieniatuotteiden menekkiä, Kilpiä kertoo.

*Prisma Peremarketin ja Kantar Emorin tutkimus tehtiin joulukuussa 2020 ja siihen haastateltiin 1 140 ihmistä, jotka olivat iältään 14-40-vuotiaita.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Vaihda vapaalle ja tule Vantaalle – täällä on kaikki!

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut