Koronapandemian aiheuttamat matkustusrajoitukset ovat pitäneet osan Tallinkin laivoista satamissa jo useamman kuukauden ajan Tämä on näkynyt matkustajamäärien romahtamisessa. Yrityksen verkkokaupan puolella on puolestaan tehty ihan erilaisia ennätyksiä.
Koronavuonna Tallinkin verkkokauppa teki huikean yli 500 prosentin kasvun vuoteen 2019 verrattuna sekä tehtyjen tilausten että liikevaihdon määrässä.
Suomalaisasiakkaat ovat tilanneet Tallinkin verkkokaupasta pääasiassa kosmetiikkaa, makeisia, vaatteita ja kodintuotteita. Verkkokaupassa on tällä hetkellä myynnissä reilusti yli 15 000 yksittäistä tuotetta ja yli 700 eri tuotemerkkiä.
– On hienoa, että myös suomalaiset asiakkaamme ovat löytäneet Tallink-verkkokaupan. Saimme nopeasti kehitettyä prosessejamme ja palveluamme vastaamaan asiakkaidemme odotuksia, mutta näin suurta kasvua emme osanneet ennakoida, Tallink Silja Oy:n markkinointi- ja asiakaskokemusjohtaja Sari Sotkas kertoo.
Suomalaisten asiakkaiden suosituimmat tuotteet vaihtelevat sesonkien mukaan, mutta selkeästi suosituimmat brändit ovat Fazer, Rituals ja Marimekko.
Tallinkin verkkokaupan valikoimaa päivitetään jatkuvasti asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Valikoimasta löytyy esimerkiksi naisten ja miesten kosmetiikkaa, vaatteita ja asusteita, lasten vaatteita ja asusteita, leluja, kodintarvikkeita, terveystuotteita ja makeisia.
– Nyt kun moni ei ole päässyt tekemään ostoksia laivalle, on niitä tehty tiiviisti kotisohvalta, ja saatu näin omat suosikkikosmetiikat kätevästi lähimpään postiin toimitettuna tai sitten ne on haettu uudesta verkkokaupan noutopisteestämme Länsisatamassa, Sotkas lisää.
Tallinkin verkkokauppa avattiin vuonna 2017 ja sen myynti on kasvanut tasaisesti, kunnes koronapandemia aiheutti odottamattoman kasvupyrähdyksen. Suomen lisäksi myös Virosta tehdään verkkokaupassa runsaasti ostoksia. Virossa asiakkaat voivat tilata sieltä myös alkoholijuomia.