Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

T24: Kesä toi suomalaiset takaisin Tallinnan risteilyille – matkustajamäärissä päästiin lähes koronaa edeltävälle tasolle

Ensimmäinen niin sanottu normikesä kaksi vuotta kestäneen koronapandemian ja monenlaisten matkustusrajoitusten jälkeen oli myös vilkas risteilykesä. Ihmiset palasivat innolla niin Tallinnaan kuin Ruotsiinkin risteileville laivoille ja matkustajamäärät palautuivat jo lähes koronaa edeltävälle tasolle.

Esimerkiksi Tallinkin heinäkuun 2022 matkustajamäärä oli korkein kolmeen vuoteen. Eniten matkustajamäärät kasvoivat Suomi-Ruotsi-reitillä, mutta kasvua näkyi myös Suomen ja Viron sekä Viron ja Ruotsin välisillä reiteillä.

– Kesä oli vilkas, sillä ihmiset halusivat taas matkustaa. Ruotsin risteilyt vetivät hyvin ja kesän matkustajamäärä jäi siellä vain muutaman prosentin vuoden 2019 luvuista. Helsinki-Tallinna-reitin matkustajamäärissä ollaan vielä noin neljännes jäljessä huippuvuosia, Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults kertoo.

Tallinkilla myös kuljetettujen ajoneuvojen määrä kasvoi kesällä.

– Matkustaminen omalla autolla kasvatti suosiotaan kesällä, ehkä korona-aika opetti ihmiset siihen. Ei tarvitse jonottaa ruuhkassa vaan voi olla oman auton rauhassa. Ylipäänsä auton kanssa matkustaminen vähentyi korona-aikana vähemmän kuin muu matkustaminen, Schults lisää.

Sekä Tallink että Eckerö Line liikennöivät myös Helsingin Vuosaaresta Muugan satamaan Tallinnassa. Reittiä liikennöivät rahtia ja automatkustajia kuljettava Eckerö Linen Finbo Cargo ja vain rahtia kuljettava Tallinkin Regal Star.

– Tänä kesänä karavaanarit ovat löytäneet Vuosaari-Muuga-reitin ja erilaisten matkailuajoneuvojen määrä on ollut Finbo Cargolla hyvällä tasolla. Myös rahtimarkkina on kasvanut koko pandemian ajan ja vielä alkuvuonnakin noin 7–8 prosenttia. Suurin syy tähän on tuotantoketjujen siirtäminen Aasiasta Eurooppaan, Eckerö Linen markkinointi- ja viestintäjohtaja Ida Toikka-Everi sanoo.

– Rahtiliikenne laivoilla toimii hyvin ja se on määrältään ollut jopa suurempaa kuin vuonna 2019. Tallinkin vahvuus on se, että tarjoamme eniten lähtöjä Helsinki-Tallinna-reitillä, Schults toteaa.

Matkustajamäärissä ja kuljetetuissa ajoneuvoissa Eckerö Line ylitti vuoden 2019 luvut jo kesä-heinäkuun aikana.

– Vaikutusta tähän on ollut omilla toimenpiteillämme, mutta myös sillä, että Viro on ollut hyvin esillä suomalaisessa mediassa. Se on tuonut uusia Viron kävijöitä, ja mekin olemme saaneet uusia asiakkaita. Tänä kesänä suomalaiset ovat lisäksi viihtyneet Virossa pidempään kuin ennen, Toikka-Everi sanoo.

Korona muutti matkustajakäyttäytymistä jonkin verran ja laivayhtiöiden mukaan erityisesti Helsinki-Tallinna-reitillä.

– Matkojen varaaminen tehdään nykyään myöhemmin kuin aiempina vuosina ja tämä näkyy erityisesti Helsinki-Tallinna-reitillä, Viking Linen tiedotuspäällikkö Christa Grönlund toteaa.

Viking Line toi tänäkin kesänä Helsinki-Tallinna-reitille kesäksi ylimääräisiä lähtöjä, kun Helsinki-Tukholma-reitillä liikennöivät M/S Gabriella ja M/S Amorella tekivät kesä-elokuussa päivittäin ylimääräisen päiväristeilyn Tallinnaan.

– Oli oikea päätös lisätä lähtöjä Helsingistä Tallinnaan kesällä ja kaikille lähdöille riitti hyvin matkustajia. Koko kesän osalta matkustajamäärissä jäätiin hiukan vuoden 2019 luvuista, mutta heinäkuu sujui jopa yli odotusten, Grönlund toteaa.

Viime hetken varauksista on kokemusta myös Eckerö Linella.

– Laivamatkojen varaukset tulevat tällä hetkellä tosi myöhään, joten matkustajamäärien ennakointi ja ennustettavuus on ihan toisenlaista kuin ennen koronaa. Toki trendi on ymmärrettävä: koronan jälkeen ihmiset haluavat olla varmoja reissuun pääsystä, Ida Toikka-Everi sanoo.