Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

T24: Kustannusten kohoaminen kurittaa Tallinnan laivoja – polttoainelisämaksun perimistä jatketaan ja syksy näyttää, miten käy laivalippujen hinnoille

Ukrainan sodan aiheuttama maailmanpoliittinen tilanne vaikuttaa polttoaineen hintoihin ja lisää epävarmuutta monien elintarvikkeiden tuotanto- ja toimitusketjuissa. Tämä kaikki vaikuttaa myös Helsinki-Tallinna-reitillä risteilevien laivayhtiöiden kustannuksiin ja tuo epävarmuutta toimintaan.

Jo alkuvuodesta 2022 sekä Tallink että Viking Line ottivat aluksillaan käyttöön polttoainelisämaksun matkustajille. Tallink peri väliaikaiseksi tarkoitettua maksua Helsinki-Tukholma-, Turku-Tukholma- ja Tallinna-Tukholma-reiteillä ja Viking Line kaikilla reittimatkoilla ja risteilyillä.

Elokuun lopussa molemmat laivayhtiöt päättivät jatkaa lisämaksun perimistä.

– Polttoainelisämaksun perimistä jatketaan vuoden loppuun saakka ja sillä pyrimme kattamaan polttoaineen hinnannousun aiheuttamat lisäkulut, Viking Linen tiedotuspäällikkö Christa Grönlund kertoo.

Tallink puolestaan päätti pitää polttoainelisämaksun voimassa toistaiseksi. Polttoainelisämaksu oli otettu käyttöön toukokuussa myös Helsinki-Tallinna-reitillä ja elokuun lopussa maksuja nostettiin kaikilla reiteillä.

– Jouduimme jo korottamaan polttoainelisämaksua matkan varrella, mutta siltikään se ei kata nousseita kustannuksia. Maksu pysyy voimassa toistaiseksi ja katsomme, miten polttoaineen hinta kehittyy syksyn aikana, Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults kertoo.

Helsinki-Tallinna-reitillä liikennöivistä laivayhtiöistä vain Eckerö Line ei ole ottanut polttoainelisämaksua käyttöön.

– Emme ole ottaneet sitä käyttöön matkustajaliikenteessä, mutta rahdilla se on käytössä, Eckerö Linen markkinointi- ja viestintäjohtaja Ida Toikka Everi sanoo.

Lue myös: Suomalaiset palasivat Tallinnan risteilyille

Kustannusten nousu luo laivayhtiöille myös painetta nostaa lippujen hintoja. Kovasti kilpaillulla Helsinki-Tallinna-reitillä se on kuitenkin vaikeaa.

– Hinnoittelu on meillä markkinaehtoista ja syksy näyttää, mihin suuntaa laivalippujen hinnat kehittyvät, Ida Toikka Everi lisää.

Viking Linen puolivuotiskatsauksen mukaan kesän vahva kysyntä kompensoi osittain korkeita energian hintoja. Ehkäpä tästä voi päätellä, ettei hinnankorotuksia ole tulossa. Lisäksi Viking Line haluaa Christa Grönlundin mukaan olla Itämerellä risteilevistä laivayhtiöistä hintansa arvoisin vaihtoehto, varsinkin lapsiperheille.

– Lippujen hinnoittelu on jo nyt dynaamista ja perustuu kysyntään. Jos siirrämme kaikki kustannukset asiakkaille, ei meillä kohta ole asiakkaita, Margus Schults toteaa.

Laivayhtiöt ovat kuitenkin jo joutuneen nostamaan hintoja laivoilla ja tekemään joitakin muutoksia ravintoloiden tarjonnassa.

– Emme halua antaa periksi laadussa, joten olemme etsineet uusia vaihtoehtoja ja uusia tavarantoimittajia. Hintoja olemme joutuneen korottamaan muutamalla eurolla ja toivomme, ettei se vaikuta asiakkaisiin, Margus Schults sanoo.

Viking Linen ravintoloissa ei toistaiseksi ole törmätty saatavuusongelmiin, mutta raaka-aineiden hinnat ovat nousseet noin viidenneksen.

– Tästä syystä olemme joutuneet nostamaan joidenkin tuotteiden kuluttajahintoja. Haluamme säilyttää korkean laadun ja herkulliset maut, joten etsimme koko ajan uusia raaka-aineita. Näistä uutuuksista mainittakoon laivalla itse tehdyt makkarat sekä aiemmin roskakalana pidetyistä kaloista, kuten särjestä, valmistetut herkulliset ruoat, Christa Grönlund kertoo.

Tulevan pikkujoulukauden laivayhtiöt odottavat olevan jo lähes yhtä vilkas kuin ennen koronapandemiaa. Toisaalta matkustajat tekevät nykyään varauksensa kovin viime tingassa, mikä vaikeuttaa tilanteen ennustamista.

Tallink pelasi syksyn ja talven hiljaisemman sesongin osalta varman päälle ja vuokrasi kaksi alustaan majoituskäyttöön Hollantiin. Silja Europa ja Galaxy on vuokrattu Hollantiin ainakin seitsemäksi kuukaudeksi.

– Vuokraaminen majoituskäyttöön oli turvallisempi vaihtoehto, sillä tänä vuonna matalan sesongin aikana laivoilla on edelleen normaalia vähemmän matkustajia. Lisäksi vuoden ensimmäinen kvartaali on meille aina tappiollinen. Tällä tavalla pystymme vähentämään tappioita, Margus Schults sanoo.

Viking Linella pikkujoulukauden varaustilanne näyttää jo nyt lupaavalta.

– Risteilyt ovat menneet hyvin kaupaksi. Jos haluaa varmistaa paikkansa tietylle lähdölle ja tietyssä hyttiluokassa, kannattaa varaus tehdä hyvissä ajoin, Grönlund muistuttaa.

Eckerö Linella ryhmämatkailu on syksyn osalta lähtenyt vilkkaasti käyntiin.

– Jo alkukesästä näki, että yritykset lähtivät liikkeelle ja kokousmatkailu vilkastui. Nyt pikkujoulu- ja ryhmäristeilyt kiinnostavat sekä yrityksiä että yhteisöjä, Ida Toikka-Everi kertoo.