Tutkimusyhtiö Kantar Emorin äskettäin tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan Lidl on vallannut kuuden ensimmäisen toimintakuukautensa aikana seitsemän prosentin markkinaosuuden Viron päivittäistavarakaupan markkinoista. Uudessa kilpailutilanteessa heikoimmilla on Coop-ketju, joka on menettänyt eniten asiakkaitaan ja kolme prosenttia markkinaosuuttaan.
Päivittäistavarakaupan markkinaosuus kertoo kuluttajan ostoskorin jakautumista eri kaupan ketjujen kesken ja siihen vaikuttaa merkittävästi ketjun myymäläverkoston laajuus.
Virossa suurin ruokakaupan ketju on osuuskauppa Coop (23 %), jonka alaisuuteen kuuluvat myös Konsum- ja Maksimarket-ketjut. Toiseksi suurin on Maxima-ketju (20 %) ja kolmannella sijalla on Selver-ketju (17 %). Rimi (15 %) sijoittuu markkinaosuudeltaan neljänneksi. Viron Prisma ja Lidl jakavat viidennen sijan yhtä suurella, seitsemän prosentin markkinaosuudella.
Kantar Emorin tutkimuksen mukaan Coopin asema ja markkinaosuus ovat kuitenkin heikentyneet eniten vuoden aikana. Tämä siitä huolimatta, että tutkimukseen vastanneiden asiakkaiden mukaan Coop on kuitenkin edelleen paras paikka jokapäiväisille ostoksille ja sen imagon vahvuuksia ovat hyvä sijainti, ostamisen nopeus ja kätevyys sekä laaja valikoima virolaisia tuotteita.
Maxima-ketjun imagon vahvuudet puolestaan liittyvät rationaalisiin argumentteihin, kuten edulliseen hintatasoon ja erikoistarjouksiin. Selverin imago taas korostaa tunnearvoja, kuten hyvää palvelua, miellyttävää ostosympäristöä ja laadukkaiden tavaroiden tarjontaa.
Kantar Emorin kuluttajakäyttäytymisen asiantuntijan Kersten Jõgin mukaan Lidlin keskittyminen halpahintamyymälänä edullisiin hintoihin tiedettiin jo ennen ketjun tuloa Viron markkinoille.
Virossa Lidl on tutkimuksen mukaan heikentänyt sekä edullisiin hintoihin keskittyneiden ketjujen että lisäarvoa tuovien ketjujen asemaa, sillä se tarjoaa sekä kuluttajille houkuttelevia hintoja että laadukkaita tuotteita ja palveluita.
– Lidl on heikentänyt markkinajohtajien imagoa useiden niiden keskeisten vahvuuksien osalta, ja sen myötä saavuttanut Virossa lyhyessä ajassa merkittävän markkinaosuuden, Jõgi sanoo tiedotteessa.
Kantar Emorin kysely tehtiin verkossa syyskuussa ja siihen osallistui 1 669 iältään 15–74-vuotiasta Virossa asuvaa ihmistä.