Elintarvikkeiden hintojen nopea nousu vaikuttaa Virossa jo kuluttajien ostoskäyttäytymiseen. Nyt ostoskoriin poimitaan yhä useammin munia ja voita, kun taas mehut ja makeiset jäävät kaupan hyllyyn. Kauppaketjujen edustajat uskovat tämän kertovan kotiruoan ja kotona leipomisen nousevasta trendistä.
Elintarvikkeiden vähittäismyynti laski Virossa lokakuussa seitsemän prosenttia edellisvuodesta, ja kauppaketjut vahvistavat kuluttajien olevan nyt selvästi valikoivampia ostoksia tehdessään.
Rimi-ketjun ostopäällikkö Talis Raak kertoi Viron yleisradion haastattelussa ketjun private label -tuotteiden eli omien merkkien myynnin kasvavan nyt aiempaa nopeammin.
– Asiakkaat vaihtavat nyt lempimerkkituotteitaan kaupan omiin merkkeihin. Tämä kertoo siitä, että asiakkaat ovat nyt hinnan suhteen valikoivampia, Raak sanoo.
Sekä Rimi- että Selver-ketjusta kerrotaan, että myös alennustuotteiden myynti on kasvanut huomattavasti. Rimissä otettiin äskettäin käyttöön markdown-tarrat, joilla merkitään tuotteet, joiden viimeinen myyntipäivä on samana päivänä. Talis Raakin mukaan nämä tuotteet menevät hyvin kaupaksi.
Selver-ketjun viestintäpäällikön Rivo Veskin mukaan ketjun myymälöissä alennustuotteiden osuus ostoskorista oli jo viime kuussa 45 prosenttia, mikä tarkoittaa lähes kolmanneksen kasvua edellisvuodesta.
– Keskimääräinen ostoskorimme sisältää yhä enemmän alennustuotteita sekä edullisempia kaupan omia merkkejä. Lokakuun myyntidatan perusteella voimme sanoa, että asiakkaat halusivat ostaa enemmän vähemmän jalostettuja liha- ja maitotuotteita halvemmilla yksikköhinnoilla, Veski sanoo.
Valmiiksi marinoitujen liha- ja kalatuotteiden, jalostettujen maitotuotteiden sekä esikäsiteltyjen hedelmä- ja vihannestuotteiden myynti on puolestaan laskenut Selverissä. Uutena trendinä Veski totesi lokakuussa makeisten, välipalojen, mehujen ja ravintolisien myynnin laskusuhdanteen.
– Ensimmäistä kertaa tänä vuonna alkoholimyynnissä on havaittavissa lievää laskua, mutta tupakkatuotteiden myynti ei ole hidastunut ollenkaan.
Virossa vuoden 2022 viimeisellä neljänneksellä kaikkien tärkeimpien elintarviketuotteiden myynnin volyymi on laskenut alle viime vuoden tason. Eniten on laskenut kalan, hedelmien ja vihannesten, jäätelön, pähkinöiden ja kuivattujen hedelmien myynti. Ostajat ovat vähentänet myös impulssiostosten tekemistä, kuten juustojen ja makeisten ostamista.
Voin myynti on puolestaan kasvanut merkittävästi. Kauppaketjujen edustajat arvelevat sen johtuvan siitä, että kakkujen hinnat ovat nousseet huomattavasti, mikä puolestaan on lisännyt kotona leipommisen suosiota. Tästä kertoo myös kananmunien myyntimäärien palautuminen hintapaineista huolimatta lähes viime vuoden tasolle.