Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Helsingin Uutisten vaalikone on nyt auki – löydä oma ehdokkaasi

T24: Viron Prisma tutki – yli puolet asiakkaista valitsee ostoskorinsa sisällön hinnan perusteella ja alennustuotteita ostetaan aiempaa enemmän

Prisman kanta-asiakkailleen teettämä tutkimus Virossa paljastaa, että yli puolet vastaajista (64 %), joutuu päivittäin miettimään, mitä tuotteita ostoskoriinsa valitsee ja etsimään alennustuotteita. Lisäksi 15 prosenttia vastaajista joutuu joskus luopumaan välttämättömistä ostoksista, koska rahat eivät riitä.

– Kysyimme viime vuoden lopussa lähes 3 000 kanta-asiakkaaltamme, millaisia heidän ostotottumuksensa ovat ja miten he arvioivat selviytymiskykyään vallitsevassa taloustilanteessa. Tutkimus vahvisti asioita, joiden merkit näkyvät myös myyntilastoissamme. Esimerkiksi keskimääräinen ostoskori sisältää aiempaa enemmän alennustuotteita ja omien merkkiemme tuotteita, Prisma Peremarketin valikoima- ja hankintajohtaja Kaimo Niitaru kertoo kauppaketjun tiedotteessa.

Lähes puolet vastaajista (49 %) on pakotettu valitsemaan, mitä ostaa ja etsimään alennuksia ja jopa 15 prosenttia vastaajista joutuu joskus luopumaan ostoksista. Vain joka kolmannella vastaajalla (36 %) on enimmäkseen varaa ostaa kaikkea, mitä tarvitsee.

Eniten valintoja ostostensa suhteen joutuvat tekemään ei virolaista syntyperää olevat vastaajat sekä eläkeläiset. Asuinalueiden mukaan mitattuna ostovoima on huonoin tällä hetkellä Itä-Virumaalla.

Tutkimukseen vastanneista 56 prosenttia kertoi ostavansa tuotteita mahdollisuuksien mukaan alennuksella tai saman päivän myyntiajalla. Vastaajista 46 prosenttia valitsee aina saman tuoteryhmän halvimman tuotteen, kuten vaikka kaupan oman merkin.

Lue myös: Ruoan hinta on noussut Virossa hurjasti

– Kuluttajat tekevät myös yhä vähemmän impulssiostoksia, suunnittelevat ostosreissut tarkkaan, selvittävät tuotteiden kilohinnan ja valitsevat sitten edullisimman tuotteen, Niitaru toteaa.

Jos hinnat jatkavat nousuaan, ihmiset ovat tutkimuksen mukaan valmiimpia luopumaan ulkona syömisestä, harrastuksista ja niihin liittyvistä tuotteista, alkoholista ja tupakasta sekä taloustavaroista ja elektroniikasta.

Lisäksi 75 prosenttia vastaajista on valmis luopumaan vastuullisesta kuluttamisesta eli esimerkiksi ekotuotteista ja reilun kaupan tuotteista ja 64 prosenttia luopuisi myös virolaisista tuotteista korkeamman hinnan vuoksi.