Viron rautateiden sähköistäminen etenee lähivuosina Aegviidusta Tapan kautta Tarttoon ja valmista pitäisi olla vuoden 2024 loppuun mennessä.
Tämä tarkoittaa tarkoittaa sitä, että jo ensi vuonna junat pääsevät kulkemaan suurimman osan Aegviidun ja Tarton välisestä rautatieosuudesta 160 kilometrin tuntivauhtia. Lisää suurnopeusosuuksia on luvassa Viron rautateille vuonna 2025.
Viron yleisradion haastatteleman Viron talous- ja viestintäministeriön rautatiepalveluiden päällikön Indrek Laineveerin mukaan ei vielä voida varmasti sanoa, että Tarton juna voi uudenvuoden jälkeen kulkea 160 kilometriä tunnissa.
– Toivomme, että siirtoverkonhaltija Elering ja jakeluverkkoyhtiö Elektrilevi pystyvät helpottamaan näitä nopeuksia. Meidän täytyy huolehtia, että kaikki tehdään ajoissa, eikä pullonkaulaa pääse muodostumaan, Laineveer sanoo.
Aluksi uudet sähköjunat voiva nostaa nopeuksiaan Aegviidusta alkaen. Tallinnan ja Aegviidun välinen yhteysverkko on vanhentunut, eikä salli kuin 120 kilometrin tuntinopeuden. Tallinnan kupeessa sijaitsevan Lagedin ja Aegviidun välisen osuuden kehittämisestä ollaan avaamassa tarjouskilpailu. Osuuden pitäisi olla valmis vuonna 2025.
Lagendista Tallinnaan johtavan osuuden kohdalla onkin useampi mutka matkassa. Tallinnassa kun on käynnissä Rail Baltica -hanke, jonka osana Elronille rakennetaan uusi junavarikko.
Myös vanhat radat tai jyrkät käännökset voivat hidastaa uusia junia. Niinpä Virossa on ollut jo pitkään käynnissä rautateiden oikaisutöitä. Esimerkiksi Tarton lähellä Vorbusessa rakennettiin uusi silta oikaisutöiden yhteydessä. Myös Tapa-Aegviidu-osuudella tehdään oikaisutöitä.
Tulevaisuudessa junien nopeudet eivät nouse Virossa joka paikassa 160 kilometriin tunnissa, sillä esimerkiksi Natura-alueilla oikaisutöitä ei tehdä.
Seuraava suuri hanke Viron rautateillä on Tapan ja Narvan välisen rautatieosuuden modernisointi. Jopa 160 kilometrin tuntinopeuksien pitäisi olla osuudella savutettavissa vuoteen 2026 mennessä.
Rautateiden sähköistäminen on osa Viron vihreää siirtymää ja sen myötä dieselillä kulkeva junaliikenne voidaan korvata sähköjunilla. Viron valtion omistama junaoperaattori Elron on jo tilannut uusia sähköjunia Skodalta.