Suomen ja Viron välisen merirahdin määrä kasvoi vuonna 2022 noin seitsemän prosenttia.
Luvut selviävät Tallinnan sataman, joka operoi Viron suurimpia satamia, tuoreista tilastoista.
Merirahdin volyymi on kasvanut jo viisi vuotta putkeen, keskimäärin yhdeksän prosenttia vuodessa. Viime vuonna kasvua nähtiin noin seitsemän prosenttia verrattuna vuoteen 2021, mutta vuoteen 2020 nähden kasvua tapahtui jopa 24 prosenttia. Kasvua on nähty sekä viennissä että tuonnissa.
Vuonna 2022 Suomen ja Viron välillä liikkui noin 490 000 roro-rahtiyksikköä eli kuorma-autoa tai traileria. Vuonna 2021 lukema oli noin 460 000, ja ensimmäisenä koronavuonna 2020 noin 395 000.
Kasvun taustalla on Suomen Venäjän kaupan vähentyminen, Euroopan sisäisen kaupan kasvun lisääntyminen ja se, että tuotanto sijoittuu jälleen Euroopan Unionin alueelle Aasian sijaan.
– Venäjän sota on saanut pohtimaan vaihtoehtoisia tavaraliikennereittejä. Sekä Viro sekä Suomi ovat samassa veneessä – meidän molempien täytyy luottaa enemmän pohjois-etelä-reittiin ja olla enemmän yhteydessä toisiimme, Tallinnan sataman toimitusjohtaja Valdo Kalm toteaa.
Suomen ja Viron välisen rahtilaivaliikenteen merkitys on kasvanut etenkin siksi, että Virosta on erinomaiset yhteydet Keski-Eurooppaan. Suomen Tullin tilastojen mukaan Saksa onkin yksi Suomen tärkeimmistä kauppakumppaneista, ja viime vuonna etenkin Alankomaiden-vienti kasvoi isoin harppauksin.
– Olemme monista syistä vahva kumppani suomalaisille vientiyrityksille. Yksi tärkeimmistä on, että Viro voi toimia keskuksena palvellakseen niin Suomen, Skandinavian kuin Baltian markkinoitakin. Toinen merkittävä tekijä on liitettävyys kaikkien satamien meri-, rautatie- ja maantieyhteyksien kautta, Tallinnan sataman liiketoimintajohtaja Rene Pärt sanoo.
Kaikki rahtilaivaliikenne huomioiden Suomesta vietiin viime vuonna Viron satamiin eniten raakaöljyä (562 070 tonnia), soraa (459 434) ja romumetallia (43 547). Suurinta kasvua on ollut raakaöljyn viennissä, sillä määrä tuplaantui vuodesta 2021. Soran vienti laski vuodesta 2021 13 prosentilla, romumetallin 43 prosentilla.
Virosta Suomeen tuotiin eniten raakaöljyä (214 865), puutavaraa (67 574) ja viljaa (62 697). Huomioitavaa on se, että Venäjän aloittaman sodan takia viljan saatavuus heikentyi maailmalla, mutta Virosta tuotiin Suomeen kolme kertaa enemmän viljaa kuin vuonna 2021.
Toistaiseksi rahtilaivaliikenne Suomen ja Viron välillä on ollut vilkkainta Helsinki-Tallinna-reitillä, mutta Vuosaari-Muuga-reitin merkitys on kasvanut vauhdilla viime vuosina. Tallinna ja Helsinki ovat määrätietoisesti siirtäneet rahtiliikennettä keskustojen ulkopuolelle eli Vuosaareen ja Muugaan, joka sijaitsee noin 15 kilometrin päässä Tallinnasta. Vuosaaren ja Muugan satamien etuna on hyvät meri-, juna- ja maantieyhteydet.
Viron satamat näyttäytyvät suomalaisyrityksille vetovoimaisina erityisesti pohjois-etelä-suunnan vientiin tehtyjen investointien takia. Rail Baltica yhdistää Baltian Keski-Eurooppaan, mikä helpottaa ja nopeuttaa Suomenkin vientiä. Baltian maiden Amber Train -projekti puolestaan yhdistää Muugan sataman Virossa Kaunasin rahtiterminaaliin Liettuassa ja vahvistaa entisestään pohjois-eteläsuuntaista liikennettä.