Puheenaihe

Hyvä sesonkiduunari tienaisi nyt 2 500 e/kk – "Aktiivimalli näyttää huonontaneen työntekijöiden saamista"

Rengasmarket Tuusulan myymäläpäällikkö Aki Lindroth uskoo, että ensi viikolla edessä oleva syysloma vaikuttaa talvirenkaiden vaihtointoon.

Sauvo Jylhä

Rengasmarket Tuusulan myymäläpäällikkö Aki Lindroth päivittelee sesonkityöntekijöiden löytämisen vaikeutta.

Renkaanvaihdossa olisi nyt tarjolla työtä, jonka jälkeen ei tarvitsisi illalla salilla käydä. Tulijoita ei ole kuitenkaan jonoksi.

– Nuoria miehiä on todella vaikea löytää näihin hommiin, vaikka työkokemusta ei tarvita ja samalla saisi sixpackin ja jerkkua ranteeseen. Työ on mukavaa, mutta fyysisesti raskasta.

Kovalle työmiehelle maksettava 2 500 euron kuukausipalkkakaan ei houkuttele.

– Videopelit sun muut ovat vieneet nuorten miesten kiinnostuksen näihin hommiin. Aktiivimalli näyttää huonontaneen entisestään työntekijöiden saamista. Hakemuksia tulee, mutta yhteydenottoihimme ei kuitenkaan vastata.

Lindroth tarvitsisi kolme sesonkityöntekijää marraskuun ajaksi. Viime tiistaihin mennessä heitä oli löytynyt yksi.

Nyt rengasliikkeessä on vielä hyvin aikaa vaihtaa renkaita, ja asiakas saa renkaanvaihdon haluamaansa ajankohtaan.

– Olen nähnyt 40 renkaanvaihtosesonkia ja aina vaan jännittää, miten siitä selvitään. Ja aina kuitenkin selvitään, nauraa Lindroth.

Rengasmarketissa asennettiin ensimmäisiä nastarenkaita autojen alle jo tämän viikon maanantaina. Kitkarenkaita vaihdettiin jo viime viikolla. Yleensä talvirenkaiden vaihdon kuumin sesonki ajoittuu kuitenkin marraskuulle.

Maanantaita vasten ollut pakkasyö sai liikkeen puhelimen soimaan hieman normaalia enemmän maanantaina. Hetkittäinen kiire ei kuitenkaan ole mitään verrattuna sesongin alkamiseen ja siihen, että työpäivät venyvät 12–14-tuntisiksi.

Vaikka äkillisen säämuutoksen liikkeelle saamat renkaanvaihtajat tuovat rengasliikkeeseen kovan kiireen muutamaksi viikoksi, ymmärtää rengasalan ammattilainen asiakkaita.

– Eihän siinä ole mitään järkeä, että raaputellaan menemään nastarenkailla kalliilla asfaltilla.

Kitkarenkaat yleistyvät

Aki Lindrothin mukaan on hassua, että suurin osa kansasta ajelee nastarenkailla, vaikka Etelä-Suomen talvessa ei välttämättä ole kuin muutama päivä, jolloin niitä oikeasti tarvittaisiin.

– Kuivalla asfaltilla nastarengas on talvella liukkaampi kuin kitkarengas. Moni kitkat ostanut onkin niihin tyytyväinen, eikä enää vaihda takaisin nastarenkaisiin.

Vianor Järvenpään autohuollon työnjohtaja Piia Kesijärven mukaan heidän asiakkaistaan noin 35–40 prosenttia ajaa talvisin kitkarenkailla.

– Ajomukavuus kitkoilla on paljon parempi, varsinkin kun asiakkaamme kulkevat paljon töissä pääkaupunkiseudulla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu