Kolumni: Satama-alueiden kehittämiselle on nyt vaihtoehtoja

Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari. Päivi Tuovinen

Ville Haapasaari29

Satamamme tuovat merkittävästi tuloja ja työpaikkoja Helsinkiin. Saman aikaan keskustaa on kehitettävä viihtyisämmäksi asukkaille. Kesällä julkistettiin Helsingin sataman sijoittumisvaihtoehtoja pohtivat asiantuntijaselvitykset, joissa vertaillaan kolmea skenaariota satamatoimintojen tulevaisuudeksi.

Satamatoimintojen jatkuminen nykyisissä satamanosissa takaisi suurimmat matkustajamäärät ja olisi taloudellisesti tehokkain ratkaisu. Tässä vaihtoehdossa raskaan liikenteen kasvu ohjattaisiin edelleen hinnoittelulla Vuosaareen, mutta liikenneongelmat keskusta-alueella jatkuisivat ja mahdollisesti vaikeutuisivat.

Kahdessa muussa skenaariossa keskustan satama-alueita vapautetaan kaupungin kehittämiseen

Länsisatamavaihtoehdossa keskustasatamien laivaliikenteestä pääosa keskitettäisiin Länsisatamaan. Tämä edellyttäisi maanalaisen Satamaväylän rakentamista Jätkäsaaren satama-alueelta Länsiväylälle sekä Länsisataman kenttäalueen lisäämistä. Satama on valmis rahoittamaan tämän henkilöauto- ja raskaan liikenteen sujuvoittamiseen tähtäävän hankkeen. Länsisatamavaihtoehto on toimiva vaikka sen arvioidaankin hidastavan hieman matkustajaliikenteen kasvua, sillä se tuo myös merkittäviä etuja: liikenteen sujuvuuden paraneminen, sataman raskaan liikenteen määrän väheneminen katuverkolla ja Eteläsataman alueen saaminen laajemmin kaupunkilaisten ja kulttuurin käyttöön.

Haasteellisimmaksi sekä taloudelliselta että ympäristövaikutusten kannalta osoittautui vaihtoehto, jossa Tallinnan matkustaja- ja rahtiliikenne keskitettäisiin Vuosaareen. Kun laivamatka pidentyisi eivätkä matkustajat pääsisi enää suoraan keskustaan, matkustajamäärät laskisivat 20 prosenttia ja samalla CO2- päästöt kasvaisivat jopa neljänneksen. Lisäksi skenaario edellyttäisi kaupungilta ja satamalta yhteensä noin 700 miljoonan euron investointeja matkustajasataman rakentamiseksi Vuosaareen. Tallinna-Helsinki-yhteyden heikentyminen olisi myrkkyä matkailulle, työmarkkinoille ja yritysten elinvoimalle.

Tulevaisuuden vaihtoehtoja on syytä punnita huolella, sillä kaupunki valmistelee parhaillaan konsepti- ja suunnittelukilpailua Eteläsataman alueen kehittämiseksi. Kehittäessä on muistettava, että matkustajaliikenne vaatii korvaavat tilat keskustan läheisyydestä. Tallinnan liikenteen keskittäminen Jätkäsaareen on mahdollinen kehityspolku, jos maaliikenteen sujuminen ratkaistaan. Satama on kehittämisessä mielellään mukana.

Kirjoittaja on Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut