Ville Haapasaari: Suezin tukkinut alus paljasti logistiikan haavoittuvuuden

Ville Haapasaari on Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja. Päivi Tuovinen

Suezin kanava on maailman tunnetuimpia polttopisteitä. Kanavaa pitkin kulkee 30 prosenttia maailman konteista. Rahtilaivat pääsevät Euroopasta Aasiaan Suezin kautta kymmenen päivää nopeammin kuin Afrikan eteläpuolitse.

Suezin herruudesta onkin käyty lukuisia sotia. Maailmankaupan toimivuus on taattu rauhoittamalla alue kansainvälisellä yhteistyöllä. Suezille lähetettiin 50-luvulla myös Suomen ensimmäiset rauhanturvaajat.

Maailmankauppa on silti edelleen haavoittuvainen kanavaliikenteen häiriöille. Konttilaiva Ever Givenillä maalikuussa tapahtunut onnettomuus sekoitti maailman rahtiliikenteen pitkäksi aikaa. Uutiskuvat kanavaan juuttuneesta 400 metriä pitkästä konttialuksesta ja sitä epätoivoisesti irti yrittävästä kauhakuormaajasta herättivät ihmisten myötätuntoja ympäri maailman.

Kun laivaliikenne lopulta purkautui Suezilla, valtavat konttilaivat kasautuivat uudelleen jonoiksi Aasian ja Euroopan satamien redeille odottamaan lastinkäsittelyä. Vaikutusaallot ulottuivat Helsingin satamaan saakka. Vuosaaren konttiliikenne notkahti huhtikuussa ja päivittäistavaraketjun rahtitoimitusten aikatauluissa on edelleen häiriöitä. Teollisuus kärsi komponenttien saatavuudesta ja moni joutui odottamaan Aasiasta tilaamiaan kulutustuotteita pidempään.

Globaalit tuotantoketjut on trimmattu äärimmilleen ja sen ketjun tärkein lenkki on konttiliikenne. Maailman tavaroista 90 prosenttia kulkee konteissa. Tuota rautaista laatikkoa ei ole suotta sanottu maailman eniten globalisaatiota edistäneeksi keksinnöksi.

Konttien saatavuus oli aiemmin Suomen logistisen tehokkuuden salaisuus. Varustamot saivat tyhjät kontit Suomen vientiä varten Pietarista, jonne niitä kasautui Aasian konttilaivoista. Tyhjät kontit on nykyisin noudettava kalliimmin Euroopasta. Kun laivat säästävät polttoainekuluissa ja kulkevat aiempaa hitaammin, myös siksi kontteja jää harvemmille.

Konttien saatavuus oli aiemmin Suomen logistisen tehokkuuden salaisuus.

Satamien kautta kulkeva konttiliikenteen määrä ennakoi kansantuotteen tulevaa kehitystä. Helsingin Satama haluaakin olla maailman toimivin satama ja taata osaltaan maailmanlaajuisen logistiikkajärjestelmän häiriöttömyyden. Sen varassa on paljon kaukaisen Suomen hyvinvoinnista.

Kirjoittaja on Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut