Vaaliareena: Tavoitteena paras lähikoulu

Kuvituskuva. Luumu Jokelainen

Jokaisen vanhemman ja lapsen pitää voida luottaa, että oma lähikoulu on huippuluokkaa. Vähempään emme voi tyytyä.

Tällä hetkellä tilanne ei ole näin hyvä: tutkimusten mukaan osa perheistä äänestää jo jaloillaan. Asuinpaikan valintaan vaikuttavat alueen koulut, ja valinta tehdään usein jo lasten ollessa päiväkodissa.

Väestöryhmien ja alueiden välisten eriytymisen hillitseminen on kaupungin tärkeimpiä tavoitteita. Eriarvoistumista estetään aivan erityisesti laadukkaalla opetuksella ja varhaiskasvatuksella.

Alueiden välisiä eroja on tasoitettu helsinkiläisissä kouluissa vuodesta 1999 lähtien myönteisen erityiskohtelun määrärahalla eli pd-rahalla, jonka määrää on vähitellen korotettu.

Myönteisen erityiskohtelun määräraha on osoittautunut tulokselliseksi. VATTin tekemän tutkimuksen mukaan määräraha lisää etenkin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ja suomenkielisten poikien todennäköisyyttä hakeutua toisen asteen koulutukseen.

Oppilaista aikaisempaa suurempi osuus jatkaa lukioon. Määrärahan jakoon vaikuttavat huoltajien koulutustaso, perheiden tulotaso, oppilaiden maahanmuuttajataustaisuus ja koulun vetovoimaa mittaava oppilastase.

Helsingin jokaisen koulun on oltava niin hyvä, että se kelpaa jokaiselle vanhemmalle ja lapselle.

Toisinaan ongelman ratkaisuksi on esitetty luopumista suositusta painotetusta opetuksesta.

Helsingissä olemme valinneet päinvastoin: musiikki-, kuvataide- ja liikuntaluokkia löytyy kaikilta alueilta, samoin kattava kielivalikoima. Tämä on lisännyt lähikoulujen houkuttelevuutta.

Helsingissä asetettiin valtuustokauden alkaessa vuonna 2017 tavoitteeksi lähikoulun suosion nostaminen, jossa ollaankin onnistuttu. Vuonna 2017 lähikouluun suuntasi 86 prosenttia ekaluokkalaisista, vuonna 2020 jo 92,2 prosenttia.

Lähikoulun valitsemisessa onkin paljon hyviä puolia lapselle. Koulun pääsee aloittamaan yhdessä pihaleikeistä ja päiväkodista tuttujen kanssa.

Pieni oppilas oppii nopeasti kulkemaan koulumatkat itse. Elämänpiiri ja itsenäisyys laajenevat ikätasoon sopivalla rytmillä.

Maailman vaikuttavin paikka oppia –toimialani tavoite – tarkoittaa sitä, että jokaisella on mahdollisuudet päästä mihin haluaa koulutuksen avulla.

Helsingin jokaisen koulun on oltava niin hyvä, että se kelpaa jokaiselle vanhemmalle ja lapselle. Tätä työtä pitää jatkaa myös tulevalla valtuustokaudella.

Pia Pakarinen kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari (kok.) kuntavaaliehdokas Helsingissä

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut