Lukijalta: Joukkoliikenteen alasajo onnistui täydellisesti

Kirjoittajaa suututtaa suosittujen linjojen lakkautus. Tilalle tuli hänen mukaansa turhaa kiertelyä. ESM Arkisto

Yllätys onnistui täydellisesti, kun lomakauteen pantattu tieto joukkolakkautuksista tuli monelle vasta aikataulujen vaihtuessa 16. elokuuta.

Pirkkolan ja Vanhan Maunulan kaikki suositut poikittaislinjat 51, 52 ja 552 lopetettiin kertarysäyksellä. Tilalle tuli 2 jokseenkin turhaa kiertoajelua, 23 ja 53.

Lopetetut linjat tekivät aiemmin alueesta ihanteellisen joukkoliikenteen käyttäjälle ja yksityisauton käytön tarpeettomaksi. Ne olivat erityisen suosittuja koululaisten keskuudessa.

Ja vaikka junayhteys Huopalahteen heikentyi jo jokeriprojektin takia, se oli vielä linjojen 52 ja 552 avulla sangen sujuva. HSL:n toiveesta valintani työmatkaan Pirkkolasta Triplaan töihin on jatkossa oma auto, koska köröttely 23:lla ei ole mielekästä.

Pysäköintimaksu on riittävän lähellä kausilipun hintaa, jota ei tarvita enää muihinkaan matkoihin julkisilla.

Ei tarvita, koska suorat yhteydet katosivat myös Malmille, Munkkiniemeen, Kallioon jne. Vaihdoton matka Hakaniemeen kesti 51:llä 25 minuuttia, nyt 23:lla kierrellen 45 minuuttia. Keskustan kuihtumista uudistus palvelee aivan erityisesti, sinne kun ei viitsi mennä omalla autolla.

Pitäjänmäen ja Oulunkylän suuntiin pääsee kyllä 53:lla, mutta ne olivat jo saavutettavissa linjalla 550 ja ovat siten päällekkäisiä. Kaikkialle muualle vanhat suorat yhteydet on poistettu. Raidejokeri ei auta näitä suuntia jatkossakaan.

Missä on järki, Postipuistossako? Sen liikennettä ei saa ratkaista vanhoja alueita heikentämällä. Jos ei ole varaa tarjota uusia linjoja uusille alueille ei niitä pidä rakentaa. Täkäläiset 63:n käyttäjät tuskin hekään iloitsevat uudesta kiertoajelustaan sitä kautta.

51 ja 52 olivat historiallisia, puoli vuosisataa palvelleita linjoja joiden äkkilakkauttaminen oli isku vasten matkustajien kasvoja.

Palvelun paranemisella perustellun muutoksen onnistumisen voi havainnoida 23:n ja 53:n matkustajamäärillä, joka ruuhka-aikaan Maunulassa on ollut huimat viisi. Lopetettu 51 Hakaniemeen oli yleensä vähintään puolillaan, myös korona-aikana.

Linjan 51 palauttaminen Maunulaan vuosi sitten oli kunnioitettava vastaantulo asukkaille. Nyt voi vain toivoa, että HSL tarkastelee tuoreeltaan uusien reittiensä matkustajamääriä ja osoittaa viisautta pyörtää päätöksensä, ennen kuin siirtyminen omaan autoon on liian monelle uusi normaali.

Juha Solantie, entinen joukkoliikenteen suosija Pirkkolasta

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut