Flow Festivalin ex-pomo äkkäsi, mikä suomalaisissa Instagram-tileissä mättää – "Harva jaksaa katsoa"

Aapo Siippainen

Suomalaisten koripallojoukkueiden markkinointi on sympaattisen kotikutoista. Näin kärjistää Helsinki Seagullsin myyntijohtaja Milla Valjus

– Seurojen aika ja osaaminen eivät välttämättä riitä ajan hermolla olemiseen, jota somemarkkinointi ja brändin kehittäminen vaativat, Valjus sanoo.

Seagulls sai viime syksynä äärimmäistä kokemusta ajan hermolla pysymiseen. Myyntijohtajana aloittanut Valjus työskenteli kymmenen vuotta Flow Festivalin markkinointi- ja yritysyhteistyöpäällikkönä. Hän siis tietää, kuinka elämyksenjanoisia kaupunkilaisia puhutellaan.

Valjus on tehnyt kiinnostavia huomioita suomalaisten urheiluseurojen Instagram-tileistä ja sometekemisestä.

– Siitä on vaikeaa tehdä riittävän kiinnostavaa. Harva nykypäivän lyhytjänteinen fani jaksaa katsoa kolmen päivän Instagram-story kaappausta, jossa pelaaja hölöttää niitä näitä polkiessaan kuntopyörää salilla. Ja siihen päälle jokaisesta päivän ateriasta kuvat.

– Omaan makuun toimii paremmin minimalistisempi viestintä.

Amatöörimäisyys voi näkyä myös seurojen verkkosivuilla.

– Kuvista voi välittyä harrastelijamaisuus. Tiedot eivät ole ajan tasalla. Jopa pelaajatietoja ja -kuvia puuttuu. Nettisivut saattavat olla sokkeloimainen sillisalaatti.

Seagulls tunnetaan muun muassa logosta, jossa on merilokin pää.

– Laadukkaassa organisaatiossa visuaalinen ilme on yhdenmukainen ja ulottuu viestinnästä peliasuihin ja pelitapahtumaan.

Suomalainen koripallo eli huumaa vuosina 2014–2017, kun Susijengi pelasi MM-kisoissa ja isännöi EM-kisoja. Laji nousi puheenaiheeksi myös korisperheen ulkopuolella.

Helmikuinen EM-karsintapeli Sveitsiä vastaan oli loppuunmyyty Espoon Metro-areenalla. Televisionkatsojia ottelu ei kuitenkaan kiinnostanut entiseen malliin. Finnpanelin mukaan ottelulla oli keskimäärin 131 000 katsojaa. Samana päivänä ollut ampumahiihdon maailmancup keräsi keskimäärin 768 000 katsojaa.

Onko koripallo hukannut sille tarjotun tilaisuuden eli ”momentumin”?

 – Uskon, että momentum on monella seuralla ihan käsillä. Esimerkiksi meillä meneillään oleva kausi on kaikkien aikojen paras. Otteluiden täyttöaste on ollut noin 90 prosenttia. Myös Salossa, Lahdessa ja Kotkassa katsojakeskiarvo on 1 000 molemmin puolin.

Susijengi-fanista ei Valjuksen mukaan tule tuosta vain minkään seurajoukkueen fania.

– Sama pätee myös esimerkiksi festivaaleihin. Flow Festivalin fani ei välttämättä ole Blockfestin tai jonkun muun festivaalin fani.

Helsingissä koripallo kilpailee runsaan tapahtuma- ja viihdetarjonnan kanssa. Pienemmällä paikkakunnalla koripallon on helpompi erottautua.

–  Siksi johdonmukainen brändin rakentaminen on tärkeämmässä roolissa kuin muualla. Helsingissä on enemmän myös kansainvälistä yleisöpotentiaalia, joten markkinointiviestinnän kanavia on mietittävä myös siitä näkökulmasta.

Valjus sanoo, että menestystä ja uutta yleisöä on saatavilla, jos kaikki osatekijät saadaan kohdilleen.

– Vastoinkäymisistä kuten pelaajien loukkaantumisista saattaa lähteä käyntiin lumipalloefekti, jossa suurta menestystä on vaikea saavuttaa. Meillä on ollut tänä vuonna onnea, kun joukkueessamme ei ole tapahtunut yhtään vaihdosta.

Seagullsissa on kolme maajoukkuepelaajaa Shawn Huff,Tuukka Kotti ja Antti Kanervo

– Kiinnostava joukkue ja menestys ovat parhaita joukkueen puolestapuhujia ja lipunmyynnin avittajia. Väittäisin, että harva markkinoinnillinen kikka tepsii, jos joukkue tarpoo tappioiden tiellä.

Seagullsin taustaorganisaatio on mukana Helsinki Garden hankkeessa.

– Täällä kyllä uskotaan koriksen kasvavaan vetovoimaan ja yleisöpotentiaaliin. Gardenista tulee tulevaisuudessa kotihallimme, Valjus sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Pursuileva jäteastia pakotti lapsiperheen pitämään roskia kotona – "Olemme sitten odottaneet pari päivää"
  2. ”Ei tule holtitonta juottolaa” – Senaatintorin jättiterassia suunnitellaan nyt kiivaasti, tavoitteena saada pian auki
  3. Pikaruokaketju avaa 60 hengen terassin huikealle paikalle Helsinkiin– "Tuohon kun saisi ravintolan"
  4. Kaupunki antoi tiukan vaatimuksen pyöräilijöille Helsingissä – "Joko ajaminen loppuu tai..."
  5. Länsimetron asemien valaistus saanut kansaivälistä huomiota – voitti pohjoismaisen kilpailun
  6. T24: Viron terveysvirasto: Työmatkaliikenteen avaaminen on tuonut koronatartuntoja Suomesta Viroon
  7. Hurjaa kasvua työttömissä työnhakijoissa Uudellamaalla – lomautettujen määrä nousi 3 400 prosenttia
  8. Ostitko jonkun näistä autonnostimista? Paljastuivat Tukesin testissä hengenvaaralliseksi
  9. Kotimaisten suojainten tuotanto on alkanut suunnitellusti – Ministeri: "Tilannetta, jossa kotimainen tuotanto joudutaan käynnistämään täysin tyhjästä, ei saa enää päästää syntymään"
  10. Hyvinvointiala: Yksityisissä sote-yrityksissä työskentelevien pääsy koronatestiin vaihtelee alueittain – Viidessä sairaanhoitopiirissä testataan jopa alle joka kolmas tarvitsija
  11. Luulitko suosivasi suomalaista kalaa? Tuoreen kyselyn mukaan suomalaiset eivät tiedä, miten pieni osa syömästämme kalasta on kotimaista
  12. Suomessa kuollaan eri huumeisiin kuin naapurimaissa – oksikodonin nousu yliannostuksissa yllätti asiantuntijat
  13. Uudet mallinnukset: Yskäisy levittää koronaa neljän metrin päähän ja ihmisjoukossa puhekin riittää– Työpaikalla koronatartunta voi levitä jopa minuuteissa
  14. Mari Skool: Sivarit komennetaan koronarintamalle
  15. Kolumni: Liikunnan puolitettu ilo

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Pikaruokaketju avaa 60 hengen terassin huikealle paikalle Helsinkiin– "Tuohon kun saisi ravintolan"
  2. Tunnistatko tätä miestä? – "espanjalainen asunnonomistaja" huijannut ainakin neljää vuokra-asunnon etsijää Helsingissä ja kysellyt asuntoja myös Turusta ja Tampereelta
  3. Kaupunki antoi tiukan vaatimuksen pyöräilijöille Helsingissä – "Joko ajaminen loppuu tai..."
  4. THL:ltä uusi karttasovellus: Täällä ihmisillä on koronaoireita – Suuret kaupungit ja kaksi sairaanhoitopiiriä erottuvat joukosta
  5. T24: Koronarajoitusten höllentäminen ei auttanut – Moni kesätapahtuma on jouduttu perumaan Virossa
  6. T24: Viro on automaattien luvattu maa – Automaatista voi Tallinnassa ostaa kukkia ja apteekkituotteita
  7. Yllätyskaupat! Stadin Panimo pelasti konkurssioluet – osti arvostetun pienpanimon
  8. T24: Tallinnan hotellit ja ravintolat odottavat malttamattomina suomalaismatkailijoita – Tärkeä kesäsesonki lyhenee päivä päivältä
  9. Etätyöt toivat iljettävän vaaran putkistoihin – muista 2 minuutin sääntö, kun valutat vettä
  10. THL avasi karttasovelluksen – Näyttää varmistuneet koronavirustartunnat kartalla, kertoo myös kuntakohtaiset tiedot, sairastuneiden iän ja sukupuolen
  11. T24: Virossa höllennetään taas koronarajoituksia – Muutokset tulevat voimaan kesäkuussa
  12. Helsinkiläisen Saara Arvan katoamista tutkitaan henkirikoksena, mutta ruumista ei ole löytynyt ja poliisi joutui vapauttamaan epäillyn
  13. Esimies on nyt esihenkilö – Helsinki aikoo neutralisoida kaikki mies-päätteiset ammattinimikkeet, joita on 45
  14. Pursuileva jäteastia pakotti lapsiperheen pitämään roskia kotona – "Olemme sitten odottaneet pari päivää"
  15. ”Ei tule holtitonta juottolaa” – Senaatintorin jättiterassia suunnitellaan nyt kiivaasti, tavoitteena saada pian auki

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.