Prisma laajentaa ruoan verkkokauppaa rytinällä – kattaa koko pääkaupunkiseudun kevään aikana

Jukka Hämäläinen

Keräilymyyjä Oona Kempaksen kärryssä Itäkeskuksen Prismassa on monta pahvilaatikkoa ja kissanruokasäkkejä. Aamun ensimmäisellä kierroksella hän kerää tuotteita HOK-Elannon verkkokaupan kolmelle asiakkaalle.

Yksi tilaus on suurempi.

– Ihmiset tilaavat kerralla paljon. Tällekin asiakkaalle on jo neljä pahvilaatikkoa ja kissanruoat, enkä ole vielä edes kerännyt tuore- ja kylmätuotteita.

Keräilijät kulkevat kaupassa tiettyä reittiä: ensin kuivatuotteita ja kulutustavaroita, sitten leipää ja vihanneksia ja viimeiseksi pakasteet.

– Kylmäketju ei katkea missään vaiheessa. Pakasteilla on omat kylmäsäilönsä niin noutopisteessä kuin autoissakin, kertoo HOK-Elannon verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua

- Verkkokauppa työllistää HOK-Elannossa jo 200 henkeä, ja lisää väkeä palkataan laajenemisen takia koko ajan, verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua kertoo. Oona Kempas työskentelee keräilymyyjänä Itäkeskuksen Prismassa. Kuva: Johanna Erjonsalo

HOK-Elanto investoi nyt mittavasti ruoan verkkokauppaan. Prisman kotiinkuljetukset laajenevat kevään aikana vaiheittain kattamaan koko pääkaupunkiseudun. Tavoitteena on myös rakentaa kaikkiin Prismoihin verkkokauppatilausten noutopiste tämän vuoden aikana.

HOK-Elannon toinen verkkokauppa Alepan Kauppakassi panostaa entistä nopeampiin toimituksiin, ja asiakas voi valita jopa tunnin aikaikkunan toimitukselleen.

Niin K-ryhmä kuin osuuskauppakin ovat tahkonneet ruuan verkkomyyntiä Helsingissä jo kymmenen vuotta. Sinä aikana verkkokaupan osuus pääkaupunkiseudun elintarvikemyynnistä on kiivennyt vain 1,6 prosenttiin.

Sen paremmin ei ole mennyt kilpailijoillakaan. Päin vastoin HOK-Elanto kertoo olevansa ruoan verkkokaupan ykkönen.

– Verkkokauppamme vastaa yhden keskisuuren Prisman myyntiä. Keskimääräinen verkko-ostos on myös moninkertainen kaupassa käyviin asiakkaisiin verrattuna, Ranua kertoo.

Hän uskoo, että uusien satsausten myötä verkkokauppa moninkertaistuu lähivuosina. Viime vuonna ruoan verkkokauppa kasvoi HOK-Elannon alueella noin 30 prosenttia.

Verkko-ostokset säästävät asiakkaan aikaa, vaivaa ja ehkä myös hermoja. Vastineeksi tästä hän maksaa keräily- ja kuljetuspalkkion. Kotiintuonnin hinta on K-ryhmällä kiinteä 9,90 euroa. HOK-Elannolla maksu alkaa 9,90:stä ja kasvaa hieman toimitusajankohdan ja ostosten määrän mukaan.

Noutopisteestä haettavien ostosten keräilypalkkio on K-ryhmällä 4,90 ja HOK-Elannolla 3,90 eurosta alkaen.

Itä-Helsingissä kaksi kolmesta HOK-Elannon verkkokaupan asiakkaasta valitsi noudon ja kolmasosa kotiinkuljetuksen. Keskustan alueella kotiinkuljetus taas on ollut suositumpi.

Kummallakin kaupparyhmällä ostosten tekoa helpottaa älykäs ostoslista, joka ostohistoriaan perustuen ehdottaa tilattavia tuotteita.

Eniten päivittäistavaroiden verkkokauppaa käyttävät lapsiperheet, iäkkäät ja yritysasiakkaat. Ranuan mukaan painavia ja tilaa vieviä tuotteita ostetaan hieman muita tuotteita enemmän.

Oona Kempas on huomannut tämän.

– Nyt menee tosi paljon kukkamultaa, ja joulun alla meni isoja pehmoleluja.

Kempas on ollut keräilymyyjänä neljä kuukautta ja viihtyy työssään. Päivän aikana ehtii kerätä 9–12 tilausta. Työpäivän aikana hänen askelmittariinsa on yleensä ehtinyt kertyä vähintään 25 000 askelta.

– Illalla ei tarvitse enää lähteä lenkille!

Kotiinkuljetus uusille alueille

Prisma Tripla aloittaa kuljetukset keskustan alueelle 2.3.

Prisma Kaari käynnistää kuljetukset 16.3. Länsi-Helsingissä.

Prisma Hertsi vahvistaa Itä-Helsingin kotiinkuljetusta 19.3. alkaen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.