Suomalaiset haluavat nyt tukea kauppoja, vaikka rahasta on tiukkaa. Teknologiayritys Qvikin huhtikuun puolivälissä teettämässä kyselyssä lähes puolet suomalaisista (49 prosenttia) kertoi haluavansa tukea lempikauppaansa, -brändiään tai -harrastustaan verkko-ostoksilla.
Kyselyn mukaan paljon on puhuttu paikallisten yrittäjien tukeminen ei kuitenkaan ole ykkösasia, sillä vain 15 prosenttia vastaajista sanoi arvostavansa verkkokaupan kotimaisuutta.
– Haastava taloustilanne näkyy teettämämme kyselyn tuloksissa. Kun vastaajilta tiedusteltiin, mitä he arvostavat verkkokaupassa, ilmaiset toimituskulut ja tarjoukset olivat suosiossa. Merkittävää on, että tiukasta taloudesta huolimatta auttamishalu on nyt korkealla. Niillä rahoilla, joita on käytettävissä, halutaan tukea itselle tärkeää toimijaa, sanoo Qvikin toimitusjohtaja Lari Tuominen tiedotteessa.
Nuoret ovat innostuneet tukiostoksista vanhempia sukupolvia enemmän. Lähes kuusi kymmenestä alle 25-vuotiaasta (59 prosenttia) kertoi osoittavansa uskollisuutta suosikilleen, ja samoin vastasi 55 prosenttia 25–34-vuotiaista.
Valtaosa suomalaisista ostaa tuotteita tai palveluita verkossa. Qvikin kyselyssä 81 prosenttia kertoi tekevänsä näin. Verkkokauppa-asiakkaista useampi kuin joka kolmas (37 prosenttia) uskoi lisäävänsä verkko-ostoksia koronakriisin jälkeen.