Selvitys: Matkustajaliikenteen keskittäminen Vuosaareen ei ole realismia

Vuosaaren satamasta ei saada merkittävien matkustajamäärien satamaa ilman merkittäviä invetointeja, kuten matkustajaterminaalin rakentamista. Veikko Somerpuro / Helsingin Satama
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Skenaariotyö Helsingin satamien toimintojen sijoittumisen vaikutuksista on valmistunut. Matkustajaliikenteen keskittäminen Vuosaareen olisi selvityksen mukaan epärealistista. Sitä on usein toivottu esimerkiksi Länsisataman Jätkäsaareen ja lähialueille aiheuttamien ruuhkien ratkaisuksi.

Helsingin Satama Oy on pormestari Jan Vapaavuoren pyynnöstä laatinut skenaariotyön Helsingin satamien toimintojen sijoittumisen vaikutuksista sataman liiketoimintaan ja Helsingin kaupungin maailman toimivin kaupunki -vision toteutumiseen.

Turistien kaikkoaminen on valtava isku Helsingin taloudelle – "Kansainvälinen matkailu ei vielä tänä vuonna merkittävästi ehdi elpyä"

Skenaariotyössä tarkasteltiin kolmea eri vuoteen 2040 ulottuvaa vaihtoehtoa liikenne- ja matkustusennusteiden, asiakasnäkemyksien, investointitarpeiden ja teknologisen kehityksen näkökulmasta.

Vaihtoehdot olivat, että toiminta jatkuu nykyisissä satamanosissa, keskustan satamien liikenne keskitetään Länsisatamaan tai Vuosaaren satamaa laajennetaan matkustaja-autolauttaliikenteen satamaksi.

Toteutuessaan skenaariot tuottavat merkittäviä eroja vuoteen 2040 mennessä. Perus- ja Länsisatama -vaihtoehdot ovat arvion mukaan toteuttamiskelpoisimpia.

Helsinki tekee syksyllä päätöksiä satamien sijanneista – satamaselvitykselle heti kritiikkiä: "Miksi toimivaa käytäntöä ei haluttu tutkia vaihtoehtona?"

Perusskenaario sallii liiketaloudellisesti tuottavimman laivaliikenteen kehityksen ja olisi siksi paras ratkaisu Helsingin Sataman asiakkaiden kannalta. Skenaariossa liikenteen sujuvuusongelmat keskusta-alueella säilyvät ja edellyttävät kaupungin päätöksiä liikenteen sujuvoittamisesta katuverkolla.

Länsisatama-skenaariossa matkustajamäärät laskevat lievästi, mutta toisaalta keskustan liikenne olisi sujuvampaa. Ratkaisu edellyttäisi erillistä liikenneratkaisua eli satama – Länsiväylä -tunnelia. Eteläsataman alueella maa-alueita vapautuisi kaupungin muuhun kehittämiseen.

Helsingin Sataman toimitusjohtaja Helsingin Uutisissa: "Tiukimpien rajoitusten aikaan Suomenlahden yli matkusti 20 ihmistä päivässä"

Haasteellisimmaksi nousi Vuosaari-skenaario, jossa Tallinnan liikenne keskitettäisiin Vuosaareen. Tämä vaihtoehto vaatisi mittavia investointeja, kuten metron jatkamisen Vuosaareen, ja siitä huolimatta matkustajamäärät laskisivat merkittävästi.

Helpottavatko Jätkäsaaren ruuhkat koskaan? – Risteyksiin kehitetään parhaillaan älyboksia, joka tunnistaa suunnat, kaistat ja nopeudet

Skenaario edellyttäisi myös satama-alueen laajentamista herkän Natura-alueen vaikutuspiirissä ja lisäksi laivaliikenteen päästöt lisääntyisivät pidentyneen reitin myötä. Vaihtoehto on liiketaloudellisesti ja kaupungin strategiatavoitteiden kannalta haasteellinen.

– Helsingin Sataman merkitys pääkaupunkiseudun elinvoimalle ja koko Suomen logistiikan toimivuudelle on niin suuri, että tulevat päätökset edellyttävät hyviä pohjatietoja. Selvitys tarjoaa ainekset hyvälle julkiselle keskustelulle ja poliittiselle päätöksenteolle, Helsingin Satama Oy:n toimitusjohtaja Ville Haapasaari toteaa tiedotteessa.

Helsingin sataman tavaraliikenteessä iso pudotus, mutta se ei johtajan mukaan kerro viennin ongelmista – "Tavaraa makaa tavallista enemmän satamassa"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.