Helsingin satamille 5 miljoonaa euroa EU-rahaa – näin se käytetään

EU-tuella kehitetään muun muassa Vuosaaren satamaa. Veikko Somerpuro / Helsingin Satama

Helsingin Satama Oy on saanut EU:lta tukea Helsingin satamien investointihankkeisiin Helsinki-Tallinna ja Helsinki–Travemünde -reiteille sekä Hernesaaren risteilyliikenteen maasähköjärjestelmiin.

Sataman mukaan investoinneilla parannetaan erityisesti ympäristöystävällisyyttä ja tehokkuutta.

Helsingin ja Tallinnan satamissa muun muassa ympäristövaikutuksia vähentävälle Twin-Port IV -hankkeelle on myönnetty yhteensä 10 miljoonaa euroa uutta EU-rahoitusta.

Investointien hinta Helsingin satamissa noin 11,3 miljoonaa euroa. Niihin myönnetty tuki noin 3,4 miljoonaa euroa.

Tukea saatiin erityisesti maasähköjärjestelmien ja satamien tehokkuuden kehittämiseen, alusten kiinnittymisen automatisointiin sekä Vuosaari–Muuga-reitin ramppijärjestelyihin.

Hansalink II-hankkeelle, jossa osallisina ovat Helsingin ja Lyypekin satamat sekä Lyypekin kaupunki, on myönnetty yhteensä noin 3,3 miljoonaa euroa uutta EU-rahoitusta.

Hankkeeseen suunniteltujen maasähkö- ja automatisointi-investointien kustannukset ovat Vuosaaressa noin 2,3 miljoonaa euroa ja niihin myönnetty tuki noin 0,7 miljoonaa euroa.

Cruise OPS -hankkeessa Itämeren keskeisimmät kansainvälisen risteilyliikenteen satamat toteuttavat yhdenmukaista maasähköjärjestelmää risteilyliikenteen satamakäynnin aikaisten pakokaasu- ja melupäästöjen vähentämiseksi. Hernesaareen suunnitellun maasähköjärjestelmän Helsingin Sataman kustannukseksi on arvioitu 4,2 miljoonaa euroa, jolle on saatu tukea 0,9 miljoonaa euroa.

Yhteensä Helsingin satamien osuus EU-tuesta on viisi miljoonaa euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.