Kuva: Jethron surullisenkuuluisa Yolo-vene toi Harrille 170 000 euron jättilaskun – "Haluaisimme ottaa pienen skaban hänen kanssaan"
4
Vene kastetaan uudelleen, kunhan sopiva nimi löytyy –Yolo on aikansa elänyt. Outi Paappanen
Katso isompi kuvaHarri Kokkomäen mukaan vene on ominaisuuksiltaan niin hyvä, että se kannatti hankkia. Vene kestää kovassakin kelissä, mikä oli tärkeä hankintaperuste syksyisin veneilevälle Kokkomäelle. Outi Paappanen
Katso isompi kuvaHarri Kokkomäki kertoi illalla puhelimitse, että ensimmäinen matka Porvoosta Helsinkiin sujui hyvin ja vene on yhä pinnalla. Loppuviikolle suunnitellaan venereissua Tallinnaan. Outi Paappanen
Katso isompi kuva- Elämässä pitää olla haasteita, totesi Harri Kokkomäki peruuttaessaan traileria veteen. Outi Paappanen
Muistatko kiinteistönvälittäjä Jethro Rostedtin epäonnisen Yolo-veneen, joka upposi pari kesää sitten Turun Hirvensalossa? Asiasta revittiin otsikoita. Rostedt oli ostanut veneen Hjallis Harkimolta 250 000 euron hintaan.
Tiistaina sama vene laskettiin vesille Sakta Fartenissa. Veneen uusi omistaja on Porvoon veturitalleista tunnettu yrittäjä Harri Kokkomäki.
Kaksi kysymystä, Harri. "Miksi?" – ja toinen – "kelluuko se?"
– Lapsi on terve kun se leikkii, totesi Kokkomäki peruuttaessaan traileria veteen.
– Elämässä pitää olla haasteita. Kun veneen hankkiminen tuli mahdolliseksi, lähdimme vanhojen venerakentajakavereiden kanssa tekemän siitä parempaa.
Kokkomäki ei paljasta veneen ostohintaa, mutta sen korjauksiin on mennyt hänen mukaansa noin 170 000 euroa. Uutena vene on noin 300 000 euron arvoinen.
Kokkomäki osti veneen suoraan valmistajalta. XO Boats Oy veti uppoamistapauksen jälkeen kaikki vuosimallien 2017 ja 2018 XO DFNDR- ja XO Cruiser -mallien veneet takaisin ja teetti niille selvityksen, jossa ilmeni valuvikoja. Puutteet aiheuttivat vuotoja ja vene ui suunniteltua vesilinjaa syvemmällä, kertoi Turun Sanomat viime vuoden kesäkuussa.
– Vene on ollut pohjassa, joten jok'ikinen kaapeli piti vaihtaa. Lisäksi moottorit on vaihdettu ja koko perärakenne muutettu muovista alumiiniin. Läpiviennit nostettiin korkeammalle. Viisi kuukautta tämän kanssa on pakerrettu, sanoi projektin pääurakoitsija, alumiinihitsari Marcus Rundlöf Weldmec Marinelta.
– Yleensä veneitä rakennetaan piirustusten mukaan, mutta tässä sai olla itse arkkitehtina. Vene on pistetty käytännössä poikki ja rakennettu uudestaan. Se oli haastava tehtävä. Apuna on ollut kaveri, joka rakentaa työkseen kilpaveneitä, hän jatkoi.
Kokkomäki aikoo keskittyä lomalla veneilyyn. Loppuviikolle on suunnitteilla Tallinnan reissu.
– En ole ollut tekemisissä Jethron kanssa, mutta menemme jossain vaiheessa käymään Turussa.
Jethro Rostedt sai sovittelun jälkeen valmistajalta uuden veneen uponneen tilalle.
– Jos hänellä se vene vielä on, haluaisimme ottaa pienen skaban hänen kanssaan. Pallo on heitetty Jethrolle, Rundlöf sanoi.
Aikaa veneen laskusta on kulunut reilu vartti ja cruiseri ui yhä kauniisti pinnalla.
Harri Kokkomäki kertoi vielä illalla puhelimitse, että ensimmäinen matka Porvoosta Helsinkiin sujui hyvin.