Tiedot kuskien käsirysyistä johtivat uudistukseen taksifirmassa – "Yllättävän monilla on liikennemerkkien tuntemus hyvin hataralla pohjalla"

Lähitaksin autoja on noin 1400 ja kuljettajia noin 4000. Arkisto / Armi Suojanen

Jussi Vehkasalo

Lähitaksi tiedottaa uudistaneensa kuljettajiensa koulutusta siten, että kielitaitovaatimukset kasvoivat ja kuljettajalla havaittu aggressiivinen ajotapa vie hänet ammattilaisten arviointiin. Uudistuksen taustalla on median toistunut uutisointi joidenkin alalla toimivien taksinkuljettajien keskinäisistä välienselvittelyistä ja riittämättömästä kielitaidosta, sekä asiakkaiden antama palaute aggressiiviseksi koetusta ajotavasta, sanotaan tiedotteessa.

– Ajotavan arvioissa olemme huomanneet, että yllättävän monilla on liikennemerkkien tuntemus hyvin hataralla pohjalla. Toisinaan auton tekniikkaa ei tunneta, tai ajotapa voi olla liian aggressiivinen. Taksinkuljettajan tulee olla liikenteessä rauhallinen ja ennakoiva, joten tästä syksystä alkaen lisäsimme kaikille Lähitaksiin haluaville kuljettajille ajovalmennuksen Premier Parkissa ammattitaidon syventämiseksi, Lähitaksin koulutuskoordinaattori Tanja Tervalahti selvittää tiedotteessa.

Lähitaksi on taksien tilausvälitysyhtiö, jonka toiminta-alue on 24 kuntaa pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla sekä Riihimäellä. Asukkaita alueella on noin 1,7 miljoonaa. Lähitaksin autoja on noin 1 400 ja kuljettajia noin 4 000.

– Nykyinen taksiliikennelaki ei vaadi mitään koulutusta taksinkuljettajan ammattiin, mikä on yleisesti heikentänyt taksien luotettavuutta ja asiakasturvallisuutta kuluttajien silmissä. Lisäksi uudistetun ajokorttilain myötä ajokortin voi saada vain 10 ajotunnin jälkeen, mikä on myös vähentänyt asiakkaiden luottamusta ajotaitoihin, Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen kertoo tiedotteessa.

Ajotavan arvioinnin reputtavat kuljettajat ohjataan autokouluun ottamaan lisätunteja ja pyrkimään kurssille uudestaan, jos muut kriteerit täyttyvät. Myös jo ajossa oleva kuljettaja voidaan määrätä ajotavan arviointiin, mikäli asiakaspalaute antaa siihen aihetta. Tiedotteen mukaan jopa kokeneetkin taksinkuljettajat saattavat sortua virhearviointeihin, kuten punaisia päin tai liian kovaa ajamiseen.

– Viime aikojen uutiset alalta ovat olleet täysin hyväksymättömiä, vaikka ne eivät Lähitaksia suoraan koskekaan. Haluamme parantaa koko alan turvallisuutta ja otamme asiakaspalautteen vakavasti. On tärkeää, että asiakkaat antavat aktiivisesti palautetta varsinkin negatiivisista kokemuksista. Palautteiden perusteella pystymme puuttumaan kuljettajan toimintaan, Pentikäinen jatkaa.

Myös puutteet kuljettajien suomen kielen taidossa ja kommunikaatiovaikeudet toistuvat usein suomalaisten taksinkäyttäjien asiakaspalautteissa. Lähitaksi tiukentaa uusille kuljettajilleen asetettua kielitaitovaatimusta.

– Arvioimme aiempaa laajemmin myös kirjoitetun tekstin ymmärrystä, koska työohjeet tulevat kuljettajillemme kirjallisina ja niiden ymmärtäminen on entistäkin tärkeämpää. Kielitestien perusteella hylkäämmekin lähes 30 prosenttia kurssille hakeneista kuljettajista, mikä on osoitus kasvaneista vaatimuksista, Tervalahti jatkaa.

Rajoitusten poistuminen on lisännyt taksien tuloja vain hieman – Yrittäjä: "Tämä on myrkyllinen tilanne"

Tulonsa menettänyt vantaalaisyrittäjä on tottunut vastatuuleen – "Jos vuoron tienesti on 0–50 euroa, niin jokainen voi laskea kannattaako sellainen liiketoiminta"

Taksiala mullistui vuodessa – "Eniten hävisivät kyytiläiset"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.