"Halpuutukseen" mukaan lähtenyt Lidl vastaa: mikä todellinen etu kuluttajalle on? – Verkkokaupassa ketju aikoo "seurata kehitystä"

Uusin Lidl Helsingissä sijaitsee Jätkäsaaressa. Johanna Erjonsalo

Sanna Jompero-Lahokoski

Lidl-ketjun kehitysjohtaja Virpi Kaikkonen kuvaa päivittäistavaraketjujen välistä kilpailua pääkaupunkiseudulla "kovaksi".

Lidl suunnittelee jopa 10 uutta myymälää Helsinkiin – Tästä syystä kaikki liikepaikat eivät käy: "Se on automaattisesti meiltä pois"

Kiihtyvästä kilpailusta kertoo myös se, että halpuutuskilpailun ja ruokakorivertailun ykköspaikkaa pitänyt Lidl laski satojen tuotteiden hintoja kesän alussa.

Hedelmien, marjojen ja lihan hinta on kuitenkin yleisesti noussut. Mikä todellinen hintaetu kuluttajalle itse asiassa on?

– Lähtökohtaisesti emme ole nostaneet minkään tuotteen hintaa. Taustalla on aina jonkun raaka-aineen hinnan nouseminen, mutta eron näkee loppulaskusta. Ero muihin on huima. Pidämme lupauksen, että olemme edullisin, Kaikkonen jatkaa ja toteaa halvan hinnan ja samaan aikaan laadun olevan yksi Lidlin brändeistä.

– Ajatus on, että tälle meidän konseptille on tilaa. Halpa ei tarkoita huonoa laatua. Iso volyymi tukee myös sitä, että laatu pysyy korkealla.

Lidl alentaa satoja hintoja – "Tulee meille todella kalliiksi"

Entä Lidl ja verkkokauppa? Lidl on loistanut poissaolollaan verkkokauppamarkkinoilla ja aikoo tehdä niin jatkossakin.

– Emme poissulje mitään, mutta keskitymme ainakin nyt myymälöihin. Käyttötavaran verkkokauppa on ollut meillä käytössä muualla, kuten Englannissa. Seuraamme kehitystä, Kaikkonen sanoo.

Lidlin asiakkaat saavat myös etuohjelman – aiemmin kauppaketju pilkkasi kanta-asiakaskortteja

Hintakilpailun voittajuudesta kisaava Lidl kiristi kesällä kilpailuvaihdettaan entisestään lanseeraamalla kauppaketjujen etukortteihin rinnastettavan kännykkäsovelluksen, Lidl Plussan. Muutamassa viikossa sovelluksella oli 600 000 rekisteröitynyttä käyttäjää.

– Pidämme sitä todella kovana ja olemme olleet todella tyytyväisiä. Se on helppokäyttöinen, koska kännykkä on kaikilla aina mukana.

"Ajattelin, että en enää tule" – Stockan Herkun myynti oli kova paikka myös asiakkaille: Näin kauppajohtaja kommentoi ahdinkoa

Kännykkäsovellusta on arvosteltu vaikeaksi käyttää. Kaikkosen korviin palautetta ei ole kantautunut.

– Tämä vaatii hieman aikaa, että sitä oppii käyttämään. Kertyvät bonukset varmasti motivoivat käyttämään sitä.

T24 Maxima-ketju yrittää estää Lidlin rakentamista Tarttoon

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.