Mersu-miehet Kari ja Kalle ajavat autoilla, jotka erottuvat massasta –  "Ajattelin, että jos on mahdollisuus niin tuon auton hankin itselleni"

Autot: 1980-luvun autoista löytyy sielukkuutta, jota harrastajat rakastavat.

Kari Mod on ollut lapsuudesta saakka kiinnostunut autoista. - Lapsena autokorjaamon ohi ajaessa sanoin vanhemmilleni, että joskus korjaan nuo kaikki autot tuosta, hän nauraa. Kari Mod on kunnostanut osissa Mercedes-Benz 380 SELiä sekä sisältä että ulkoa. Milena Raappana

Milena Raappana

Vuosaarelaisessa parkkihallissa piilee vanhojen autojen aarreaitta. Autoharrastajat Kari Mod ja Timo Rikkonen, jotka ovat Helsingin Seudun Automobiilit ry:n jäseniä, säilyttävät siellä vanhojen vuosikymmenten autojaan.

Rikkoselta löytyy useampi menopeli, mutta rakkaimmaksi osoittautuu rättisitikka eli vuoden 1986 Citroën 2CV.

– Kun autojen maahantuotiyritys Korpivaara lopetti, Suomeen ei tuotu enää tätä automerkkiä. Olen hakenut tämän meidän 2CV-järjestön kautta Tanskasta. Näitä Charleston-mallisia ei oikeastaan paljon ole. Yleensä ihmisillä on yksivärisiä, Rikkonen kuvailee harmaan eri sävyissä olevaa autoa, jonka hän on omistanut vuodesta 1986 saakka.

Baarireissun lopputulos: Arttu Wiskari teki kaupat legendaarisesta amisautosta – "Hienointa siinä on..."

Parkkihallin toiselta laidalta löytyy Modin 1984 vuosimallin edustusluokan Mercedes-Benz 380 SEL. Auton omistaa Modin Sveitsissä asuva poika Lasse Mod, joka on jättänyt auton isänsä huomaan.

Valkoinen ja pitkänokkainen Mersu on tullut Saksasta Suomeen 2000-luvun alussa. Lasse Mod osti sen vuonna 2008 Oulusta ja vuoden 2019 syyskuussa se hyväksyttiin museoajoneuvoksi.

Suomalainen rallilegenda latasi kovan väitteen: ”Nykyään ajotaito on hävyttömän heikko”

Modilla ei niinkään ole väliä, minkä merkkinen auto vetoaa eniten, mutta Rikkonen on vannoutunut Citroën-fani. Merkkiä tärkeämpää on kuitenkin auton ikä, sillä kumpikaan ei innostu uusista autoista.

– Ne erottuvat massasta. Kun katsot näitä kaikkia muita autoja täällä, niin ne ovat periaatteessa samaa autoa, Rikkonen toteaa ja vilkuilee parkkihallin muita autoja.

– Tuulitunnelin tulosta, Mod kuittaa ja kertoo, kuinka nuoret tulevat fiilistelemään vanhaa autoa ja kertomaan, miten heidän perheessään tai sukulaisella joskus on ollut auto vuosikymmenten takaa esimerkiksi kuplavolkkari.

– He ovat olleet pienenä sellaisen kyydissä ja haluavat itselleen sellaisen. Siinä on jokin fiilis ja nostalgia, Mod sanoo.

Kari Modilla on ollut useita vanhoja autoja, mutta nyt pitää huolta poikansa Lasse Modin omistamasta Mercedes-Benz 380 SEListä. Milena Raappana

Nuoruuden nostalgiasta 1980-luvun auton hankki myös Kalle Kajala, joka kuuluu Helsingin Automobiilit ry:hyn. Hän on omistanut kuusi vuotta avoautoksi muunnettavan Mercedes-Benz SL 380 -mallin auton vuodelta 1982.

– Olen pikkupojasta asti ollut kiinnostunut mekaanisista laitteista. Aloitin mopoista ja ajokortin saatuani siirryin kunnostamaan huonompi kuntoisia autoja. Olen opiskellut autoinsinööriksi ja minulla on ollut paljon autoja vuosien varrella. Mersu oli tietynlainen unelma-automalli, sillä olin katsonut Dallas-tv-sarjaa, jossa hahmo Bobby Ewing ajoi kyseisellä autolla. Ajattelin, että jos joskus on mahdollisuus niin tuon auton hankin itselleni.

Timo Rikkonen on vannoutunut rättisitikkaharrastaja ja ajanut Citroën 2CV:llä jopa Kilpisjärven paukkupakkasissa. - Rättisitikalla ajaminen on pukeutumiskysymys, hän nauraa. Milena Raappana

Vanhojen autojen kanssa aistien täytyy olla harjaantuneita. Kun vika yllättää, sen jäljille usein pääsee haistelemalla, tarkkailemalla ja kuuntelemalla. Se kuitenkin tuo oman viehätyksensä harrastukseen, sillä vanhemmat autot ovat melko yksinkertaisia verrattuna uudempiin.

– Vanhoissa autoissa opit löytämään vian. Jos se ei käynnisty, katsotaan saako se virtaa tai polttoainetta. Voi olla, ettei se saa kumpaakaan. Nykyautoissa et tiedä yhtään mitään, kun tietokone ohjaa toimintoja, Mod, joka suurimmaksi osaksi itse huoltaa ja korjaa vanhat autonsa, selvittää.

Myös Kajala korjaa itse autojaan ja kokee sen osana harrastuksen viehätystä.

– Ei se ole mikään kallis auto tai maksa omaisuuksia, mutta ei minulla olisi sitä varaa pitää, jos koko ajan pitäisi käyttää korjaamolla huolettavana. Vanhassa autossa on se hyvää, että sitä voi itse kunnostaa, hän sanoo.

Rikkonen, jonka aistit ovat harjaantuneet tunnistamaan vanhan auton vian, jakaa vitsaillen neuvon:

– Vanhoissa autoissa kaikista rasittavinta on hyvä kuulo, hyvä hajuaisti ja hyvä näkö. Parempi pistää radio kovalle, ettei kuule kaikkea, hän naurahtaa.

Halutuin vaihtoauton merkki paljastui kyselyssä – tietyllä hintahaitarilla suomalainen toivoo löytävänsä vielä kelpo ajopelin

Supertähtien kilpa-autot jyrisivät Helsingin keskustassa vuonna 1995 ja Sörnäistä kutsuttiin Pohjolan Monacoksi – "Harvoin on näkynyt niin paljon iloisia naamoja ja hyvää fiilistä"

Poliisi rynnisti Kallioon luodinkestävällä erikois-Mersulla – "Aseisiin liittyviä tehtäviä lähes päivittäin"

Nämä ovat Helsingin suosituimmat automerkit – kaksi ylitse muiden, Ladojakin yhä monta sataa liikenteessä

Kulutus 1,7 litraa satasella – Mersun uusi E 300-hybridi tarjoaa harvinaista herkkua

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut