Suezin kanavan laivasuman vaikutukset voivat näkyä Suomen kauppojen hyllyllä vielä kuukausia, ruuhkia puretaan nyt Euroopan satamissa – Näissä tuoteryhmissä voi olla puutteita

Taiwanilainen rahtialus Ever Given kuvattuna Rotterdamissa maaliskuussa 2020. Kees Torn /CC BY 2.0
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Suezin kanavaan juuttunut rahtialus ja siitä syntyneen laivasuman aiheuttamat kerrannaisvaikutukset saattavat näkyä Suomen kauppojen hyllyillä vielä kesällä.

– Lasti liikkuu kohtuullisen kauan, joten vaikutus voi näkyä vielä kuukausia tavalla tai toisella, arvioi tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä.

Neljäsataametrinen Ever Given saatiin irrotettua kanavasta reilut kaksi viikkoa sitten, mutta se oli ehtinyt ruuhkauttaa satoja laivoja. Ne alkavat nyt saapua satamiin maailmalla ja Euroopassa, osa laivoista päätyi jopa kiertämään Afrikan mantereen.

– Vastaanottaviin satamiin Euroopassa on nyt tullut ruuhkia, esimerkiksi Rotterdamiin, jossa rahtialukset puretaan ja rahti lastataan uudestaan pienempiin aluksiin. Tämä aiheuttaa merkittävän pullonkaulan, Penttilä kertoo.

Ever Given puolestaan on Suezin kanavan omistaman Egyptin takavarikoima ja Penttilä sanoo, että ei lähde arvailemaan koska jättialus liikkuu "vai liikkuuko enää koskaan". Kustannuksia Ever Givenin jumista on laskettu aiheutuneen noin 800 miljoonaa dollaria, jossa yhteisvastuullisina ovat laivan omistaja, operaattori sekä osaltaan myös rahtia aluksessa kuljettavat yritykset ympäri maailman.

Suomen satamissa on hyvin tilaa ja tehokas logistiikka, mutta Euroopan satamissa rahtilaivat joutuvat odottamaan paikan vapautumista merellä.

Viime vuoden huhtikuussa Suezin kanavan kautta merirahtina Suomeen tuli eniten viestintälaitteita, kuten puhelimia, tabletteja, televisioita, tietokoneita ja muuta elektroniikkaa.

– Näiden osuus on yli yksi kolmasosa kaikesta ja toimituksia on nyt varmasti myöhässä, Penttilä sanoo.

– Seuraavaksi suurin osuus on erilaisia sähkölaitteita, kuten sähkömoottoreita, kodinkoneita ja esimerkiksi led-valaisimia, ja seuraavaksi teollisuuden yleiskäyttöön tarkoitettuja koneita, näitä molempia ryhmiä on noin 10 prosenttia rahdista.

Teollisuuden komponentteja voi jäädä maailmalle siten, että tehdastuotantoon Suomessa saattaa tulla katkoja – riippuen kunkin tehtaan omista varastoista.

Tavalliselle kuluttajille rahtiliikenteen viivästykset näkyvät erinäisten tavaroiden tyhjinä hyllyinä.

– Kuusi prosenttia on vaatteita, joten joitakin kesäsesongin vaatteita voi olla jumissa ja myöhästyä, Penttilä mainitsee.

Suezin kautta kuljetuksia tulee muun muassa Kiinasta, Intiasta, Indonesiasta ja Taiwanista.

Muutoin kesäsesongin tavarat on yleensä tilattu hyvissä ajoin etukäteen, ja myöhästymiset voivat Penttilän mukaan koskea lähinnä lisätilauksia.

Myös terveydenhuoltohenkilökunnan käyttämiä suojahaalareita sekä kaikkien käyttämiä hengityssuojaimia tulee Penttilän mukaan paljon Suomeen merikuljetuksina.

– Niistä ei välttämättä tule pulaa, koska niitä on jo tuotu paljon Kiinasta.

Penttilä muistuttaa, että merirahdissa on koettu vaikeuksia koronapandemian alusta saakka.

– Ongelmat alkoivat jo helmikuussa 2020, kun kontteja kasautui Kiinaan. Sen jälkeen niitä on kasautunut eri paikkoihin, kuten vuodenvaihteessa Brexitin myötä Britanniaan. Monta tekijää on vaikuttanut maailman tavaraliikenteen logistiikkaan.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut