Helsingin jyrkkiä mäkiä voisi madaltaa, kirjoitti vihreiden kuntavaaliehdokas – Näin hän kommentoi noussutta kohua

Pyöräily: Tarkoitus ei ole, että Helsingistä pitäisi tehdä "uusi Pohjanmaa", selittää tositelevisio-ohjelmastakin muistettu helsinkiläinen Jonni Lehtiranta.

Jonni Lehtiranta muistetaan myös Lapsi tuntemattoman kanssa -televisiosarjasta. Lehtiranta sai ohjelmassa kumppanuusvanhempana lapsen yhdessä Kristan kanssa. Jonni ja Krista asuvat yhä yhdessä. Jonni Lehtiranta
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Viikissä asuva Jonni Lehtiranta kirjoitti viikonloppuna Facebookiin päivityksen pyöräilystä ja Helsingin jyrkistä mäistä, joita voisi "paikoin madaltaa". Lehtiranta oli ajanut 6-vuotiaan esikoisensa kanssa Viikistä Kaarelaan ja totesi, että lapsi ei jaksa polkea kaikkia mäkiä.

Tulos: julkinen postaus levisi laajalti ja päivityksen alle kertyi kommentteja useampi tuhat. Moni epäili vihreiden kuntavaaliehdokkaana olevan Lehtirannan haluavan "räjäyttää" mäet ja tehdä Helsingistä "Pohjanmaan".

Näin ei Lehtirannan mukaan ole.

– Joku muu sanoi sen, en minä, hän toteaa ja epäilee päivityksen jakamisen ja kommentoinnin liittyvän osin myös poliittisten vastustajien haluun saada vihreät ja pyöräilyn edistäminen naurunalaisiksi.

Lehtirannan mukaan tarkoitus oli sanoa, että pienillä muutoksilla pyöräilyolosuhteita voitaisiin kohentaa.

– Ajoin eilen tuon 11 kilometrin lenkin uudestaan ja kuvasin 29 paikkaa, jossa reittiä voisi parantaa. Liikennesuunnittelijat voisivat esimerkiksi miettiä, voiko reitti kiertää mäen jossain kohtaa tai voidaanko 0,5–1 metrin korotuksella tai madalluksella tehdä reitistä pyöräiltävämpi, kahden lapsen isä kertoo.

Hyvä pyöräilyväylä on Lehtirannan mielestä asvaltoitu, siinä ei ole turhia mäkiä ja se on turvallinen etenkin lapsia ajatellen.

– Nykyään pyöräreitin pitäisi olla sujuva myös taviksille, jotka vetävät kahta lasta peräkärryssä.

Lehtiranta haluaisi Helsinkiin myös sähköisiä kaupunkipyöriä ja pari kaikille avointa pyöränpesupaikkaa.

Itä-Helsinkiin asennetaan uutta 38 kaupunkipyöräasemaa – näihin paikkoihin ne tulevat

Yllättikö Facebook-kirjoituksen saama huomio?

– No todella, naurahtaa Lehtiranta.

– Mutta olen huomannut, että pyöräilyyn liittyy paljon intohimoista keskustelua ja vastakkainasettelua. Luulen, että osa ihmisistä liikkuu pelkästään autolla ja osa pelkästään pyörällä, eivätkä he aina ymmärrä toisiaan.

Pian alkavassa uutuussarjassa hankitaan lapsi tuntemattoman kanssa – Psykologi: "Ihmisillä on kummallisia käsityksiä siitä, mitä kumppanuusvanhemmuus on"

Lehtiranta itse kulkee sekä autolla että pyörällä. Auto on sähköinen, koska Lehtirannalla on henkilökohtaisena tavoitteena, ettei hän käytä fossiilisia polttoaineita lainkaan. Viime vuonna tavoite onnistui yhtä lossimatkan vaatinutta työmatkaa sekä retkikeittimen kaasupulloa lukuunottamatta.

– Vielä ei ole tullut tilannetta, jossa pitäisi diesel-bussin kyytiin nousta, sanoo myös raideliikennettä käyttävä Lehtiranta.

Ohittaminen ei sovi Helsingin uuden pyöräkadun henkeen – "Moni on toivonut kieltokylttejä"

Leveät pyöräkaistat ja olematon jalkakäytävä ärsyttävät Sörnäisten rantatiellä – kävelijä: "Meille alkaa Helsingin vihreässä Amsterdamissa tulla tukalat paikat"

Liikenneturvallisuus huolenaiheena Herttoniemessä – onnettomuuksissa usein osallisina kääntyvä auto ja pyöräilijä

"Kaiken hifistelyn jälkeen ihmiset haluavat palata takaisin perusasioihin" – Tällaisia ovat tämän vuoden hyvinvointitrendit

Ydinkeskustan pyöräparkista tulee käyttäjille maksuton – "Tällä hetkellä ideana on, että yöaikaan sisäänpääsy vaatii tunnistautumisen"

Pyörävarastoja on pakko rakentaa, mutta moni kantaa mieluummin fillarin asuntoonsa – "Naapuri tuli kertomaan, että kellariin pyörää ei kannata viedä"

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut