Pyöräily: Tarkoitus ei ole, että Helsingistä pitäisi tehdä "uusi Pohjanmaa", selittää tositelevisio-ohjelmastakin muistettu helsinkiläinen Jonni Lehtiranta.
Viikissä asuva Jonni Lehtiranta kirjoitti viikonloppuna Facebookiin päivityksen pyöräilystä ja Helsingin jyrkistä mäistä, joita voisi "paikoin madaltaa". Lehtiranta oli ajanut 6-vuotiaan esikoisensa kanssa Viikistä Kaarelaan ja totesi, että lapsi ei jaksa polkea kaikkia mäkiä.
Tulos: julkinen postaus levisi laajalti ja päivityksen alle kertyi kommentteja useampi tuhat. Moni epäili vihreiden kuntavaaliehdokkaana olevan Lehtirannan haluavan "räjäyttää" mäet ja tehdä Helsingistä "Pohjanmaan".
Näin ei Lehtirannan mukaan ole.
– Joku muu sanoi sen, en minä, hän toteaa ja epäilee päivityksen jakamisen ja kommentoinnin liittyvän osin myös poliittisten vastustajien haluun saada vihreät ja pyöräilyn edistäminen naurunalaisiksi.
Lehtirannan mukaan tarkoitus oli sanoa, että pienillä muutoksilla pyöräilyolosuhteita voitaisiin kohentaa.
– Ajoin eilen tuon 11 kilometrin lenkin uudestaan ja kuvasin 29 paikkaa, jossa reittiä voisi parantaa. Liikennesuunnittelijat voisivat esimerkiksi miettiä, voiko reitti kiertää mäen jossain kohtaa tai voidaanko 0,5–1 metrin korotuksella tai madalluksella tehdä reitistä pyöräiltävämpi, kahden lapsen isä kertoo.
Hyvä pyöräilyväylä on Lehtirannan mielestä asvaltoitu, siinä ei ole turhia mäkiä ja se on turvallinen etenkin lapsia ajatellen.
– Nykyään pyöräreitin pitäisi olla sujuva myös taviksille, jotka vetävät kahta lasta peräkärryssä.
Lehtiranta haluaisi Helsinkiin myös sähköisiä kaupunkipyöriä ja pari kaikille avointa pyöränpesupaikkaa.
Itä-Helsinkiin asennetaan uutta 38 kaupunkipyöräasemaa – näihin paikkoihin ne tulevat
Yllättikö Facebook-kirjoituksen saama huomio?
– No todella, naurahtaa Lehtiranta.
– Mutta olen huomannut, että pyöräilyyn liittyy paljon intohimoista keskustelua ja vastakkainasettelua. Luulen, että osa ihmisistä liikkuu pelkästään autolla ja osa pelkästään pyörällä, eivätkä he aina ymmärrä toisiaan.
Lehtiranta itse kulkee sekä autolla että pyörällä. Auto on sähköinen, koska Lehtirannalla on henkilökohtaisena tavoitteena, ettei hän käytä fossiilisia polttoaineita lainkaan. Viime vuonna tavoite onnistui yhtä lossimatkan vaatinutta työmatkaa sekä retkikeittimen kaasupulloa lukuunottamatta.
– Vielä ei ole tullut tilannetta, jossa pitäisi diesel-bussin kyytiin nousta, sanoo myös raideliikennettä käyttävä Lehtiranta.
Ohittaminen ei sovi Helsingin uuden pyöräkadun henkeen – "Moni on toivonut kieltokylttejä"