Ford Mustangin "sähköhevonen" kiihtyy rivakasti – mahdollista ajaa yhdellä polkimella

Koeajo: Ford Mustang Mach-E on vaivaton ajettava. Sitä on mahdollista ajaa yhdellä polkimella.

Ford Mustang Mach-E on puhdas sähköauto. Teemu Oksanen

Mauri Nurmi

Ford Mustangin nimi tuo vahvasti mieleen jenkkien klassisen urheiluauton. Uusi nimikaima on taas aivan toista maata. Se on puhdas sähköauto. Neliovinen katumaasturi.

Mustang Mach-E ei ole perinteinen intiaaniponi vaan todellinen sähköhevonen.

Legendaarista Mustang-mallinimeä ja perinteisiä urheiluauton linjoja on hyödynnetty uuden tuotteen markkinointityössä. Toki Mach-E:ssä muistuttaa ulkoisesti jonkin verran esikuvaansa.

Tuoreen täyssähköauton lanseeraukseen haluttiin vauhtia ja sitä nimivalinnalla myös saatiin. Ford on saanut uutuustuotteelle runsaasti mediahuomiota. Markkinointikikka onnistui. Nimi ei autoa huononna.

Perinteinen Ford Mustang jatkaa toki edelleen taivaltaan kaksiovisena urheiluautona. Moottorina toimii vanha liiton V8-polttomoottori. Legendan matka jatkuu vielä pitkään.

Vuosi 2021 on läpimurtovuosi sähköautoille. Kuluvan vuoden aikana autokauppoihin saadaan merkittävä määrä uusia täyssähkömalleja.

Tuote tuntuu nopealla koeajolla valmiilta paketilta.

Odotukset ladattavien hybridien ja täyssähköautojen myynnille ovat korkealla. Ennakkoarvioiden mukaan tänä vuonna jopa neljännes uusien autojen myynnistä koostuu ladattavista autoista.

Autoalan tavoitteena on myydä 10 000 täyssähköautoa. Suomalaiselle autokaupalle haaste on väkevä.

Tähän kaupalliseen saumaan iskee myös Ford. Sähköistäminen on aloitettu malliston yläpäästä.

Mustang Mach-E on kieltämättä mielenkiintoinen uutuustuote. Tällä hetkellä se on yksi markkinoiden parhaista sähköautoista ja yllättävän valmis sellainen.

Kilpailijoita mallille löytyy. Ensimmäisenä juolahtaa mieleen jenkkimarkkinoilla jyräävä Tesla. Autoissa on jotakin samaa. Toki muutkin suuret eurooppalaiset tuotemerkit tarjoavat vahvoja vaihtoehtoja. Kilpailu asiakkaista on raakaa ja veristä.

Sisätiloiltaan Mustang Mach-E on täysin riittävä normaaliin arkikäyttöön. Auton lattia on tasainen, lasikatto antaa avaruuden tuntua, ja takana on hyvät tilat kahdelle matkustajalle. Takakontti vetää tavaraa kohtuudella, 400 litraa. Etutavaratila on hyvänä apuna.

Istuimet eivät ole kovinkaan urheilulliset, mutta ajoasennon saa viritettyä hyvälle tasolle. Normaaliajossa hyvät jakkarat.

Varsinaista koelautaa hallitsee suurikokoinen pystysuuntainen kosketusnäyttö. Nämä jättinäytöt ovat yleistymässä useissa automalleissa. Mekaanisten nappuloiden määrää halutaan vähentää ja lähes kaikki tarpeellinen kerätään näytön taakse. Toimiva systeemi, mutta vaatii pientä harjoittelua.

Ajossa Mach-E on luonnollisesti hiljainen vaihtoehto. Jopa moottoritienopeuksissa. Siitä plussat sähköautolle. Ainoastaan hentoinen tuulen suhina ja rengasäänet hieman ahdistavat.

Autoa on mahdollista ajaa myös yhdellä polkimella. Mustang pysähtyy risteyksiin ilman jarrupolkimen painamista.

Mustang Mach-E on mielenkiintoinen uutuustuote. Teemu Oksanen

Varsinainen ajaminen Mach-E:llä on vaivatonta puuhaa. Auto liikkuu ja kiihtyy rivakasti, vääntöä riittää. Jalkoihin ei jää. Nelivetoinen, kahdella sähkömoottorilla varustettu katumaasturi kiihtyy nollasta sataan reilussa viidessä sekunnissa. Autoa saa myös takavetoisena.

Tarjolla on kaksi erilaista akkukokoa, 75 ja 98 kWh. Isomman akun toimintamatkaksi luvataan 540 kilometriä. Latausnopeus on hyvällä tasolla.

Mach-E:n ohjaustuntuma on kevyt ja selkeä. Alusta on jämäkkä, jossain kohtaan jopa pintakova.

Ford on onnistunut rakentamaan yli kaksitonnisesta laitteesta makean, miellyttävän ja rivakan katumaasturin. Tuote tuntuu nopealla koeajolla valmiilta paketilta. Maantie maistuu.

Koeajetun auton hinta on 67 300 euroa. Neliveto ja suuremmat akut nostavat hintaa perusmalliin verrattuna. Mach-E -mallin alkaen hinta on 49 990 euroa.

Oikaisu 31.5.2021 kello 10.00: Jutussa väitettiin, että auton toimintasäteeksi luvataan isommalla akulla 540 kilometriä. Oikeasti kyse on toimintamatkasta.”

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut