Kommentti: Siltarahoilla saisi kaikille Kruunuvuorenrannan asukkaille HSL-liput 54 vuodeksi

Laajasalon ratikan liikennöinti pyritään aloittamaan 2027. Hankkeen esirakentamistyöt ovat käynnistyneet, mutta varsinainen siltojen rakentaminen ei ole vielä alkanut. Helsingin kaupunki / WSP
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Kirjoitin tässä lehdessä syksyllä 2015, että Kruunusiltahanke maksaa 15 000 euroa per uusi kruunuvuorenrantalainen. Ihan mukava kädenojennus, taisin veistellä – ja lisäksi omistusasunnon hyvissä ajoin ostaneelle myös selvä lisäpotti asunnon arvoon.

Sain tuolloin lokaa päälleni, koska "kyseessä ei ole Kruunuvuorenrannan hanke" ja että "ei hankkeiden hyötyjä näin pidä laskea". Laskelmissa raitiovaunut pullistelevat tietenkin matkustajista.

Kerroin myös, että jättisilta olisi maksanut 4 250 euroa per jokainen nykyinen ja tuleva laajasalolainen, kun yleiskaavassa on varauduttu yhteensä 40 000 asukkaaseen. Pikku roposia: siltojen laskettiin vielä tuolloin maksavan 170 miljoonaa euroa!

Koska sadat miljoonat menevät lukuina helposti "ohi" suuren kokonsa takia, on mielestäni summia hyvä konkretisoida.

Katsotaanpa tilanne nyt 5,5 vuoden jälkeen. Kruunusiltojen tuorein kokonaishinta-arvio on 550 miljoonaa euroa, sisältäen nyt myös kaluston ja varikon, siis 550 000 000 euroa. Tässä välissä Kruunuvuorenrannan tulevaa asukasmäärää on onnistuttu hilaamaan hieman ylöspäin ja se on nyt 13 500 aiemman 11 000:n sijaan.

Uudella asukasmäärällä laskettuna ratikkayhteys (johon kuuluu mm. Suomen pisin silta) maksaa nyt 40 740 euroa per kruunuvuorenrantalainen.

Samalla rahalla voisi ostaa kaikille kruunuvuorenrantalaisille uudet sähköautot vauvasta vaariin – tai koska ne autot eivät mahdu uudelle Laajasalonbulevardille – niin HSL:n aikuisten AB-matkalipun kaikille rannan asukkaille 54 vuodeksi!

Koko Laajasaloa kohden jyvitettynä jättisilta taas maksaa tällä hetkellä 13 750 per asukas, kun ennustettu kokonaisasukasmäärä on yhä 40 000.

Koska siltaa ei ole syntynyt vielä metriäkään, voi kustannustenkin olettaa nousevan. Mikäli esimerkiksi Hakaniemen hankkeita niputetaan Kruunusiltoihin, päästään jo 800 miljoonaan.

Tässä vaiheessa on myöhäistä puida, miten uuden asuinalueen liikenneyhteydet olisi pitänyt alun perin suunnitella. Varmaankin siten, että hinta ei ole aivan tolkuton, mutta samalla siten, että paikka ei ole onneton pussinperä.

Helsingin Uutisissa (HU 29.–30.5.) jo eräs Kruunuvuorenrannan asukas suunnitteli poismuuttoa, koska alue on "niin tosi kaukana kaikesta". Kruunusillat tuo sen lähelle ainakin Hakaniemeä, mutta millä hinnalla?

Loppulaskua ei veronmaksajille ole vielä kirjoitettu.

Kirjoittaja on Helsingin Uutisten toimituspäällikkö.

Kruunusiltojen kokonaishinta ylitti jo puoli miljardia euroa, kustannusnoususta selvitys – Vapaavuori kritisoi tapaa hyväksyä mukisematta ylitykset: "Holtittomia tapauksia"

Vihreät syyttää Vapaavuorta vaalitempusta Kruunusilloissa – 800 miljoonassa mukana paljon muutakin: "Dramatisoinnin makua"

Osa asukkaista ei jaksa odottaa palveluita Helsingin rakentuvilla alueilla – Kruunuvuorenrannasta vuokra-asunnon saanut Saara: "En usko, että asun täällä enää pitkään"

Laajasalon ratikasta pudotetaan 1,2 kilometrin pätkä pois: Vaikutusta hintalappuun ei vielä tiedetä – Tämä on uusin arvio liikennöinnin alkamisesta

Asukas pelkää, että Laajasalosta tulee uusi "Kalasatama" – sisäänajoväylän muuttaminen bulevardiksi alkoi, alueella surraan jopa yli 100-vuotiaiden puiden kaatoa

Minne kaikki uudet raitiovaunut mahtuvat? – Varikoiden riittävyydestä huolta: "Alla jo kaksi isoa epäonnistumista"

Kruunusiltojen kustannusarvio nousi 35% – 350 miljoonan uudessa arviossa eivät ole mukana vaunut ja Laajasalon varikko

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Vaihda vapaalle ja tule Vantaalle – täällä on kaikki!

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut