Uutuusnäyttelyssä koruja ja suurikokoisia pronssiveistoksia – Björn Weckström on ollut taiteellisesti avomielinen ja utelias

Luovuus: Björn Weckström on ollut taiteellisesti avomielinen ja utelias.

Pronssi on Björn Weckströmin lempimateriaali. Didrichsenin taidemuseossa on nyt nähtävillä muun muassa hänen kookkaita pronssiveistoksiaan. Anneli Tuominen-Halomo
Anneli Tuominen-Halomo

Anneli Tuominen-Halomo

Idea Björn Weckströmin näyttelystä Didrichsenin taidemuseossa syntyi neljä vuotta sitten, kun museon edustajat pääsivät vierailemaan kuvanveistäjän ja kultasepän ateljeekodissa Espoossa.

– Vaikutuin näkemästäni ja siitä, mitä taiteilija kertoi teostensa synnystä, museonjohtaja Maria Didrichsen sanoo.

Björn Weckström – Ihminen, kone ja koru -näyttely on laaja, sillä se levittäytyy museon jokaiseen tilaan.

Näyttelyssä on suurikokoisia pronssiveistoksia, veistoksia kivestä, lasista ja akryylista, purjekangasmaalauksia ja koruja.

Sokea juoksija miettii, mikä informaatiossa on totta ja mikä ei. Anneli Tuominen-Halomo

Näyttely kertoo taiteilijan luomisvoimasta ja halusta kokeilla erilaisia materiaaleja. Taiteilija itse on valinnut nähtävillä olevat teokset. Näyttelyn ripustus noudattaa samaa ideaa kuin taiteilijan kotona, ja fyysinen ympäristökin on samankaltainen muun muassa siksi, että meri on molemmissa läsnä.

Olen romantikko ja yritän löytää materiaalin sielun.

Keskeisellä paikalla on suuri Ikaros-veistos, joka vie taiteilijan myyttiseen maailmaan.

Antiikin myytit kohtaavat Weckströmin teoksissa nykyajan tieteelliset saavutukset ja fantasiat – muun muassa avaruuden valloituksen, geenimanipulaation ja koneiden vallankumouksen.

Toisaalta veistoksen taustalla saattaa olla ihan arkipäiväinenkin tarina: Ajattelija syntyi taiteilijan kohtaamisesta punkkarien kanssa.

– Autoni akku oli päässyt huonoon kuntoon enkä saanut sitä liikkeelle kauppatorin pysäköintipaikalta. Näin nuoria, joilla oli kaikenlaisia frisyyreitä ja pyysin heitä tulemaan työntämään autoa. Siinä samalla he keskustelivat Hegelistä ja Wittgensteinista. Ajattelin, että ihmisiä ei pidä koskaan aliarvioida, Weckström kertoo.

Osa Stonehenge-lasiveistossarjasta. Anneli Tuominen-Halomo

Alakerran toisessa näyttelyhuoneessa on Weckströmin 1970-luvulla tekemiä akryyliveistoksia, joita ei juurikaan ole nähty julkisuudessa. Toinen näyttelyhuone on omistettu koruille.

– Akryyliveistokset olivat Amos Anderssonilla vuonna 1973, mutta näyttely ei silloin herättänyt huomiota kovin paljon, koska teokset eivät olleet kantaaottavia, Weckström toteaa.

Hämärässä huoneessa soi meditatiivinen musiikki, jonka on laatinut Cecilia Weckström.

Björn Weckström on alun perin valmistunut kultasepäksi. Hän onkin saanut kansainvälistä arvostusta korumuotoilijana 1960-luvulta lähtien. Taiteilija täytti viime vuonna 85 vuotta, ja sen kunniaksi Ville Jokela valitsi Kalevala Korun arkistosta saman verran koruja näyttelyyn.

Viime vuonna Weckström suunnitteli Kalevala-brändille uuden korun, Kultarailon.

Weckströmin läpimurto oli Kukkiva muuri -kaulakoru. Yksi hänen tunnetuimmista koruistaan on hopeinen Planetaariset laaksot -kaulakoru, joka nähtiin Tähtien sota -elokuvassa. Näiden lisäksi on nähtävillä Weckströmin suunnittelema, kaikkien aikojen painavin ja arvokkain Kalevala Korussa toteutettu kaulakoru, joka painaa 876 grammaa.

– Olen romantikko ja yritän löytää materiaalin sielun. Se näkyy parhaiten koruissa, Weckström sanoo.

Björn Weckströmin veistoksia on myös Didrichsenin taidemuseon ulkopuolella veistospuistossa. Anneli Tuominen-Halomo

Pitkäaikainen Italiassa työskentely on vaikuttanut suuresti taiteilijaan.

– Meillä on sellainen käsitys, että kivi on kovaa ja sitä on vaikea työstää.

– Pietrasantassa on satoja pieniä marmoripajoja, jotka tekevät vaikkapa Michelangelo-kopioita. Sain kokeilla marmorin veistämistä ja huomasin, että se on helppoa. Kysyin, saanko vuokrata veistämöstä nurkkauksen ja se sopi.

Pietrasantassa Weckström tutustui harmaaseen marmoriin, mutta nyt kivi on jäänyt.

– Seuraava teokseni on monumentaalinen, ulkotilaan sijoittuvat veistos, taiteilija suunnittelee.

Näyttely

Taidetta vuosikymmenten ajalta

Björn Weckström – Ihminen, kone ja koru -näyttely jatkuu Didrichsenin taidemuseossa (Kuusisaarentie 1, Helsinki) 30.1.2022 asti. Näyttelyssä on esillä Weckströmin (s.1935) veistoksia ja koruja 1960-luvulta tähän päivään.

Kokonaisuuteen sisältyvä korunäyttely on toteutettu yhteistyössä Kalevala Korun kanssa.

Tunnetuimmat korunsa Weckström on suunnitellut suomalaiselle Lapponia Jewelrylle. Vuonna 2005 Lapponia Jewelry siirtyi Kalevala Koru Oy:n omistukseen, ja tänä päivänä Lapponia on osa Kalevala-brändiä.

Viisi Weckströmin veistosta on nähtävillä ulkona Didrichsenin veistospuistossa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut