Suomen suurin Prisma uudistui 6 miljoonalla: oma ravintola, kukkakauppa ja savustamo – johtaja kertoo, miksi jättisatsaus oli välttämätön

Kauppa: Kaaren Prisma avattiin uudistuneena tällä viikolla. Luvassa on paljon uutta, mutta yksi asia jäi silti edelleen haaveeksi.

Kauppakeskus Kaaressa sijaitsevan Prisman lähes vuoden kestänyt remontti valmistui tällä viikolla. Tammikuussa alkaneessa ja lähes kuusi miljoonaa euroa maksaneessa remontissa Suomen suurin Prisma sai uuden ilmeen: valaistuksen, pyörien huoltopisteen, leveämmät käytävät, savustamon, oman kukkakaupan ja ravintolan.

– Katsotaan, onko tämä tulevaisuuden kehityssuunta. Haemme tästä nyt niin elämyksellistä, että paikan päälle kannattaa tulla. Kukaan muu ei tällaista tarjoa, toteaa Prisman johtaja Ilkka Riiali.

Elämyksellisyydellä Riiali tarkoittaa kokemusta, jossa kauppareissun aikana voi piipahtaa oikeassa kukkakaupassa ja istahtaa A-oikeuksilla varustettuun ravintolaan. Kukkakauppaan on palkattu kahdeksan floristia.

– Tämä on pääkaupunkiseudulla ainoa ruokakauppa, jossa on kukkien sidontaa. Kaikkea emme kuitenkaan saaneet, Riiali toteaa 24/7 auki olevasta kaupasta.

Kampaamo–parturi jäi edelleen haaveeksi.

Jos emme olisi tehnyt tätä, meillä olisi ollut vain yksi suunta.

Ruokaa voi puolestaan ostaa myymälästä ja mennä eväiden kanssa kaupan omaan ravintoaan. Ravintolassa toimii siipipuffa, pizzoja valmistava Papa Giovanni ja Kaffepuoti.

– Tämä on yksi uudenlainen lähtö sille, missä ravintolatilojen pitäisi tulevaisuudessa sijaita, intoilee ravintolapäällikkö Anne-Mari Mikkonen.

Kauppahalli Kaareksi nimetystä ravintolasta voi jo verkkokaupan kautta tilata tuoretta patonkia. Tulevaisuudessa ehkä myös pizzaa.

Kuuden miljoonan euron jättisatsaus ei Riialia hirvitä. Ei, vaikka kilpailu alalla on kovaa ja verkkokauppa lisää sitä entisestään. Vain asiakasvirrat näyttävät, ollaanko muutoksessa onnistuttu.

– Koko ajan täytyy uudistua. Jos emme olisi tehneet tätä, meillä olisi ollut vain yksi suunta. Kilpailijat kehittävät jatkuvasti omiaan. Olen lähtenyt uudistuksessa miettimään, mille riittää kysyntää ja mistä on lisäarvoa.

Lisäarvoa on lähdetty hakemaan esimerkiksi omasta ravintolasta. Ravintolan hämyisessä tunnelmassa lounastava Juuso Ojala sanoo nopeasti unohtavansa olevansa kaupassa.

– Jos en näkisi crockseja tuolla kenkäosaston hyllyssä, unohtaisin missä olen, Ojala toteaa.

Ravintolamaisuutta on haettu kalusteiden lisäksi myös sillä, että ravintolatyöntekijät ovat pukeutuneet toisenlaisiin työasuihin kuin kaupan työntekijät.

Äitinsä kanssa lounaalle tullut Riina Saxelin sanoo tulleensa varta vasten katsomaan uutta ilmettä.

– On tämä ravintola ainakin parempi kuin se aiempi pieni kahvila kassoilla päin.

– Ensisilmäyksellä näyttää, että täällä on väljää, sanoo äiti Pirkko Granlund.

Väljyys näkyy erityisesti leveillä käytävillä. Kasvavalle verkkokaupalle oli nimittäin raivattava tilaa myös käytäviltä. Joka päivä kaupan hieman alle 300 työntekijästä jopa 90 kiertää keräämässä tavaroita kaupan käytävillä. Ruoan verkkokauppa on tällä hetkellä 15 prosenttia ruoan kokonaismyynnistä ja käyttötavaran osuus noin kymmenen prosenttia.

– Keräilytyö tehdään pääasiassa aikaisin aamulla, jolloin muuten on rauhallista, Riiali toteaa ja kuvailee kauppaa super-Prismaksi.

Sitä se ainakin lukujen valossa on. Neliöitä on 19 500, kun tavallisesti kaupan koko on keskimäärin alle 10 000 neliötä. Hedelmä- ja vihannesosasto kasvoi remontissa sadalla neliöllä yli 400 neliöön.

– Heviosastollemme mahtuisi neljä Alepaa, Riiali laskeskelee.

Liikkeen kokonaismyynti oli viime vuonna 170 miljoonaa euroa. Myynnin toivotaan kasvavan entisestään.

Ravintolasta ja viereisestä hedelmä- ja vihannesosastosta tulee mieleen Food Market Herkku, joka aiemmin tunnettiin Stokkan Herkkuna. Riialin mukaan mielikuva ei ole täysin tuulesta temmattu.

– Ehkä se joku suunta on ollutkin. On tänne tuotu sieltä elementtejä. Ei sitä voi kieltää.

Kukkakaupassa hinnat ovat Riialin mukaan yksittäisiä kukkakauppoja alhaisemmat, mutta palvelu kukkakaupan tasoa. Floristi Mari Gardin kokoaa Aleksandra Tolmachevan pyynnöstä kukkakimppua. Tolmacheva on tyytyväinen.

– Pidän. Erityisesti pidän hinnoista.

Viikkokimppua valitseva Teija Nikkanen ei ole innostunut muutoksesta.

– Kun on tottunut siihen missä kaikki on, niin täällä joutuu vähän taas etsimään. Tykkäsin aikaisemmasta ehkä enemmän.

Kaikki alkoi Maxi-marketista – Prisma Kaaren historiaa

Kannelmäen Maxi (1973).

Kannelmäen Prisma (2004).

Prisma Kaari Kannelmäki (2013).

Verkkokaupan drive-in-kaistan avaus (2014).

24h-aukioloaika voimaan (2016).

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut