Mistä tänään puhutaan?
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.
Näivettymisuhka: Miten kaupunkien keskusta-alueita pitäisi vahvistaa?
Kaupunkia on tiivistettävä kohti keskustaa ja keskustassa lisä-, täydennys- ja korotusrakentamisella.
Kävelykeskustassa jalankulkija on "kuninkaallinen".
Jokaisella kaupungilla on oltava ainakin yksi imagotapahtuma, josta kaupunki tunnetaan myös kansainvälisesti.
Muun muassa nämä kolme kohtaa sisältyvät suosituksiin kaupunkikeskustojen kehittämiseksi.
Ympäristöministeriö tilasi vuosi sitten Elävät Kaupunkikeskustat (EKK) ry:ltä näkemyksiä siitä, mitä kaupungeissa on nyt tehtävä, jotta Suomen keskustojen elinvoima vahvistuu.
Pääteemoja oli kolme: keskustojen elinvoiman kehittäminen, ruokakauppa tulevaisuuden keskustoissa ja keskustapahtumien lisääminen.
Esimerkkikaupunkeina olivat: Helsinki, Oulu, Kuopio, Lappeenranta, Mikkeli, Hyvinkää ja Pietarsaari. Ne ovat pystyneet ylläpitämään keskustojensa elinvoimaa.
Elinvoimalaskenta pohjautuu menetelmään, jonka avulla seurataan vuosittain keskustojen kehittymistä. Tunnusluvuista näkyy liiketilojen jakauma: kauppojen ja ravintoloiden osuus sekä tyhjien liiketilojen osuus. Jakauma suhteutetaan kaupungin asukasmäärään.
Ympäristöministeriöstä, joka oli työn tilaaja, julkaisun vastaanottivat rakennusneuvos Anna-Leena Seppälä, ohjelmapäällikkö Virve Hokkanen ja erityisasiantuntija Mika Ristimäki. Julkaisu liittyy YM:n valtakunnalliseen kestävä kaupunki -hankkeeseen.
Julkaisua ympäriministeriölle olivat EKK-verkostosta luovuttamassa keskustojen elinvoimatutkija Martti Wilhelms, edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo Kaupan liitosta ja toimitusjohtaja Kari Luoto Päivittäistavarakauppa ry:stä.
Keskustojen kehittäminen
kaupunkien taitava tiivistäminen
vuosittan kestäviä panostuksia (elinkeinoelämä ja julkinen hallinto yhdessä)
asiakaslähtöisyyden ja kokemuksellisuuden vahvistaminen kaupunkisuunnittelussa
saavutettavuuden kehittäminen kaikille liikkumismuodoille (myös sähköautoille)
kävelykeskustojen vahvistaminen ja kehittäminen
ruokakauppojen sijoitttaminen myös ”Vartin keskustojen” sisään, eli kilometrin säteelle keskustasta
tilaa isoillekin ruokakaupoille keskustoihin
jokaiselle kaupungille yksi imagotapahtuma, josta kaupunki tunnetaan kansainvälisestikin
keskustoihin lisää tapahtumia mm. torimarkkinoita
kiinteä, elävä esiintymislava jokaiseen keskustaan
Lukijalta: Keskustan näivettymistä ei voi pysäyttää
Päätoimittaja Kannala: Ideologinen kiista peittää alleen Helsingin keskustan ison ongelman
Mainos: Primehotels Oy
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.