"Jalankulkija on kävelykeskustassa kuninkaallinen" – Kaupunkikeskustojen elinvoiman kehittämiseksi annettiin 10 suositusta

Näivettymisuhka: Miten kaupunkien keskusta-alueita pitäisi vahvistaa?

Kaupunkia on tiivistettävä kohti keskustaa ja keskustassa lisä-, täydennys- ja korotusrakentamisella.

Kävelykeskustassa jalankulkija on "kuninkaallinen".

Jokaisella kaupungilla on oltava ainakin yksi imagotapahtuma, josta kaupunki tunnetaan myös kansainvälisesti.

Muun muassa nämä kolme kohtaa sisältyvät suosituksiin kaupunkikeskustojen kehittämiseksi.

Uusi ravintolakäytävä ammottaa tyhjyyttään Helsingin paraatipaikalla – mainostelineet tukkivat sisäänkäynnin: "Ainoa tapa kertoa, mitä täällä on"

Ympäristöministeriö tilasi vuosi sitten Elävät Kaupunkikeskustat (EKK) ry:ltä näkemyksiä siitä, mitä kaupungeissa on nyt tehtävä, jotta Suomen keskustojen elinvoima vahvistuu.

Pääteemoja oli kolme: keskustojen elinvoiman kehittäminen, ruokakauppa tulevaisuuden keskustoissa ja keskustapahtumien lisääminen.

Esimerkkikaupunkeina olivat: Helsinki, Oulu, Kuopio, Lappeenranta, Mikkeli, Hyvinkää ja Pietarsaari. Ne ovat pystyneet ylläpitämään keskustojensa elinvoimaa.

Elinvoimalaskenta pohjautuu menetelmään, jonka avulla seurataan vuosittain keskustojen kehittymistä. Tunnusluvuista näkyy liiketilojen jakauma: kauppojen ja ravintoloiden osuus sekä tyhjien liiketilojen osuus. Jakauma suhteutetaan kaupungin asukasmäärään.

Helsingin keskustan elinvoimasta tehtiin selvitys – vaatealan liikkeitä on 30 vähemmän kuin vuosi sitten, ravintolat pitäneet varsin hyvin pintansa

Ympäristöministeriöstä, joka oli työn tilaaja, julkaisun vastaanottivat rakennusneuvos Anna-Leena Seppälä, ohjelmapäällikkö Virve Hokkanen ja erityisasiantuntija Mika Ristimäki. Julkaisu liittyy YM:n valtakunnalliseen kestävä kaupunki -hankkeeseen.

Julkaisua ympäriministeriölle olivat EKK-verkostosta luovuttamassa keskustojen elinvoimatutkija Martti Wilhelms, edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo Kaupan liitosta ja toimitusjohtaja Kari Luoto Päivittäistavarakauppa ry:stä.

Kesän jättiterassit veivät Espan kahviloilta asiakkailta – Turistien puuttuminen on vaikuttanut myös valikoimaan: tämä on nyt suosituin tuote

Keskustojen kehittäminen

10 suositusta

kaupunkien taitava tiivistäminen

vuosittan kestäviä panostuksia (elinkeinoelämä ja julkinen hallinto yhdessä)

asiakaslähtöisyyden ja kokemuksellisuuden vahvistaminen kaupunkisuunnittelussa

saavutettavuuden kehittäminen kaikille liikkumismuodoille (myös sähköautoille)

kävelykeskustojen vahvistaminen ja kehittäminen

ruokakauppojen sijoitttaminen myös ”Vartin keskustojen” sisään, eli kilometrin säteelle keskustasta

tilaa isoillekin ruokakaupoille keskustoihin

jokaiselle kaupungille yksi imagotapahtuma, josta kaupunki tunnetaan kansainvälisestikin

keskustoihin lisää tapahtumia mm. torimarkkinoita

kiinteä, elävä esiintymislava jokaiseen keskustaan

Kun asiakas astuu sisään Helsingin keskustan klassikkoravintolaan, on Kimmo Teerikoskella noin 3 sekuntia aikaa – "Katson, miten sieltä tullaan"

Paljonko maksaisit kahvikupista? Tämä on hintataso Helsingin ytimessä nyt: ”Neljä euroa alkaa olla kipuraja”

Lukijalta: Keskustan näivettymistä ei voi pysäyttää

"Ihmiset kaipaavat nyt kohtaamistiloja, hyggeily on laskussa" – Helsinki City Markkinoinnin Krista Östman ei allekirjoita hokemaa, että keskusta näivettyy

Päätoimittaja Kannala: Ideologinen kiista peittää alleen Helsingin keskustan ison ongelman

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut