3
Veturitien yläpuolelle asennettiin joulun aikana turvaverkko, jonka on tarkoitus estää mahdollisesti putoavien laattojen osumisen maahan. Verkko on Triplan välitasanteella metallisen julkisivun yläpuolella. Aapo Siippainen
Katso isompi kuvaJouluna Veturitietä suljettiin Triplan kohdalla myös jalankulkijoilta ja pyöräiljöiltä. Aapo Siippainen
Katso isompi kuvaFirdonkadun itäpää ja Triplan ali kulkeva osuus suljettiin keskiviikkona 22. joulukuuta. Aapo Siippainen
Aapo Siippainen
| Päivitetty
Triplan kohdalla kulkeva Veturitie ja Firdonkadun itäpää pysyvät toistaiseksi suljettuina kaikelta liikenteeltä Keski-Pasilassa.
Triplan rakennuttaja YIT asensi viikonloppuna Triplan seinään suojaverkon. Kaupunki ei tästä huolimatta purkanut tiesulkua ja avannut liikennettä.
– Suojausta on asennettu jonkin verran, mutta se ei ole riittävä turvallisuuden kannalta. Haavin pitää olla sellainen, että se kestää korkealta tulevan vähintään viiden kilon painon. Suojaverkko oli liian lähellä julkisivua eikä ulottunut tarpeeksi kauas, Helsingin kaupungin projektinjohtaja Ari-Pekka Muilu kertoi maanantaina Helsingin Uutisille.
Muilu sanoo, että verkon pitäisi ylettyä kymmenisen metriä pidemmälle pohjoiseen Veturitien päälle. Hänen mukaansa tuulen vaikutus kappaleen putoamiseen täytyy huomioida paremmin.
Firdonkadun länsipäässä kulkemista ei ole rajoitettu. Myös tällä kohdalla on samannäköisiä keraamisia laattoja kuin sulkualueella. Aapo Siippainen
Kaupungin mukaan YIT jatkaa tutkimuksia, ja tilannetta arvioidaan seuraavan kerran keskiviikkona. Liikenne pysyy suljettuna vähintään siihen saakka.
Triplan ympärillä on suljettu myös lukuisia jalkakäytäviä ja sisäänkäyntejä. Sisään pääsee esimerkiksi Firdonkadulta ja Pasilan aseman kautta. Kulku parkkihalliin on käytössä normaalisti. K
Firdonkadun itäpää ja Triplan ali kulkeva osuus suljettiin keskiviikkona 22. joulukuuta. Aapo Siippainen
HU ei tavoittanut YIT:n edustajaa kommentoimaan tilannetta.
Tuotantojohtaja Pekka Luukkonen kertoi viime viikolla Helsingin Sanomille, että julkisivun laatan irtoamisen syy voi olla esimerkiksi lämpöliike. Aiemmin joulukuussa Triplan pohjakerroksen pukutiloihin putosi betorappauksen paloja.
– Ei ole mitenkään erikoista, että rakenteet valmistumisen jälkeen liikkuvat. Siellä tapahtuu kuivumisesta johtuvaa kutistumista. Myös lämpötilan vaihtelut vaikuttavat siihen. Rakenteet vähän hakevat paikkaansa. Rakenteissa on liikuntasaumoja, joiden tarkoituksena on mahdollistaa liikkuminen saumakohdista, Luukkonen kertoi mahdollisia syitä HS:lle.