HSL:n tarkastusmaksukäytännöt kuumentavat tunteita sosiaalisessa mediassa – Päällikkö vastaa kritiikkiin: "Jotkut säännöt on oltava"

Twitterissä alkoi sunnuntaina kiivas keskustelu siitä, ovatko HSL:n tarkastusmaksukäytännöt kohtuullisella tasolla. Keskustelun aloitti helsinkiläinen Antti Yrjönen, joka kertoi saaneensa elämänsä ensimmäisen tarkastusmaksun "koska juoksin ratikkaan".

– Onkohan tämä nyt ihan varmasti se tehokkain tapa hankkia tuloja, HSL?, Yrjönen kysyy twiitissään.

Twiitistä syntyi keskustelu, johon on ottanut osaa erittäin moni henkilö. Yrjösen tapauksessa on ollut kyse HSL:n käytännöstä, jonka mukaan mobiilimaksun pitää olla suoritettu ennen kulkuneuvoon nousua ja siitä pitää olla kuitti kännykässä. Matkakortin ollessa käytössä se tulee leimata välittömästi kulkuneuvoon nousun jälkeen, ei enää seuraavalla pysäkillä, vaan välittömästi.

HSL:n tarkastusyksikön päällikkö Janne Solala sanoo rauhallisesti mutta suoraan, että käytäntöjen ja sääntöjen tulkinnat ovat täysin ehdottomia. Tarkastajia on myös ohjeistettu niitä noudattamaan täysin pykälien mukaan.

Käytännön taustalla on osaltaan se, että korona-aika on vähentänyt tarkastajien määrää sekä toisaalta se, että HSL:n on arvioitu menettävän vuositasolla pummilla matkustamisen seurauksena jopa 10 miljoonaa euroa.

– Se on yksi syy siihen, että jotkut säännöt on oltava. Sellaista vaihtoehtoa ei voi olla, että asiakas jättää matkakortin leimaamatta tai mobiililipun ostamatta kunnes näkee tarkastajat, ja hoitaa asian vasta siinä vaiheessa, siinä olisi heti porsaanreikä houkuttelemaan hyvin monia ihmisiä, Solala painottaa.

Milloin painetaan Nysse-nappia ja milloin SOS-nappia? – Ratikalla tehty jo 5 miljoonaa matkaa, mutta näissä 8 asiassa riittää yhä muistettavaa

Yli 100 puun kaataminen jatkuu Itä-Pasilassa – kuva: täältä lähtevät seuraavat

Bussit ja superbussi mukaan suunnitteluun Vantaan ratikan vaihtoehdoksi

Toisaalta ripeä maksamisprosessi ja mobiililipun hankkiminen valmiiksi palvelee myös logistiikkaa. Sekään ei ole Solalan mukaan vaihtoehto, että paikan päällä jäädään arpomaan sitä, onko lippu ostettu nyt varmasti ennen kulkuneuvoon nousemista, samaan aikaan vai myöhässä. Pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä käyttää päivittäin ja vuorokauden ympäri kymmeniä tuhansia ihmisiä, ja logistiikan pitää toimia kun liikenteessä on niin linja-autoja, raitiovaunuja, lähijunia ja metrojakin.

– Tarkastajat kirjoittavat tällaisessa tilanteessa tarkastusmaksun, jossa on se 80 euroa. Suosittelen jokaista tekemään reklamaation, mikäli kokee että on tullut väärin kohdelluksi tilanteessa. Käsittelen valitukset ja tarkastusmaksu voidaan hylätä, mikäli siihen katsotaan olevan riittävät perusteet, Solala sanoo.

Hän sanoo ihailevansa Tampereen käytäntöä hoitaa maksu kortilla ratikkaan noustessa.

– Tällaisesta mallista me voisimme ottaa pääkaupunkiseudullakin oppia. Asioiden muutos ei kuitenkaan käy tällaisessa käden käänteessä, vaan se vie oman aikansa, Solala huomauttaa.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut