Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tällainen on Länsisatamaan suunniteltu uusi terminaali – bilettäjien palvelut eri paikkaan kuin perheiden, perinteinen laivaanousujono historiaan

Risteily: Länsisataman uusi terminaali T1 on varustettu kaikilla hienouksilla.

Länsisatamaan on tarkoitus valmistua vuonna 2026 uusi terminaali vanhan terminaali T1:n tilalle. Kyseessä on noin sadan miljoonan euron hanke.

Hanke nytkähtää käyntiin jo tänä keväänä, kun Länsisataman pohjoisosaa koskeva asemakaava on suunnitelmien mukaan menossa kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn. Enintään 40 000 neliön suuruisen terminaalin rakentaminen on tarkoitus alkaa vuonna 2024.

– Tavoittelemme parasta laatutasoa, mitä matkustajaterminaaleissa on. Se on käyntikortti satamalle. Olemme mieluummin edelläkävijä kuin että hakisimme jostakin mallia, muotoilee Helsingin Sataman tekninen johtaja Pekka Hellström.

Vastapäätä Jätkäsaaren Bunkkeria sijaitsevasta terminaalista tulee energiatehokas ja sen ulkopinnoille todennäköisesti aurinkopaneeleita.

– Yhteydet liikennevälineisiin ja pysäköintiin ovat paremmat kuin nykyisessä. Myös kaupalliset palvelut ja odotustilat ovat paremmat, Hellström sanoo.

Uusi terminaali on suurempi kuin vuonna 2017 valmistunut terminaali 2.

Pietarin risteilyt eivät ala suunnitellusti – kriisi vaikuttaa myös Helsingissä pysähtyvien kansainvälisten risteilijöiden tilanteeseen

Matkustajien virtuaalinen jonottaminen ja opastaminen turvatoimien läpi ovat asioita, joita tutkitaan parhaillaan.

– Tämä voisi tarkoittaa matkustajan tunnistamista hänen saapuessaan terminaaliin ja asettamista virtuaaliseen jonoon sekä kutsumista turvatoimien läpi laivaan vuorollaan.

Informaatiota annetaan syötteen kautta. Muut toiminnot ovat muun muassa digitaalinen ruoan tilaaminen ennakkoon ja itsepalvelupisteet.

– Perhematkustajien palvelut suunnittelemme selkeästi eri paikkaan kuin laivabilettäjille tarkoitetut palvelut.

Lue: Makasiiniterminaalin vanha rakennus puretaan jo tänä vuonna – Näin Helsingin satamat myllätään lähivuosina uusiksi

Havainnekuvissa rakennus on kolmikerroksinen. Todellisuudessa se saattaa ulkonäöltään olla toisennäköinen, sillä kyseessä on PES-arkkitehtien tekemä viitesuunnitelma. Rakennuksen suunnitteluun valitaan vielä erikseen arkkitehti.

Hybridirakennuksen päällä on havainnekuvissa kaksi eri kokoista palikkaa, joihin sijoitetaan toimistotiloja.

Terminaalihallin koko on lähes 10 000 neliötä. Kaupalliset toiminnot ovat kerroksissa 2–3 ja niitä on alustavissa suunnitelmissa 3 000 neliötä. Toimistotilaa alemmissa kerroksissa on 4 000 neliötä ja lisää toimistotorneissa.

Tunnelmasta halutaan tehdä viihtyisä ja lentokenttämäinen niin, että laivamatkustajan matka alkaa jo terminaalin ovella.

– Tässä tavoitellaan ajatusta, että jo terminaali muodostaa ensimmäisen vaiheen matkustajakokemuksen, Hellström sanoo.

Rakennus on Jätkäsaaren maamerkin eli Bunkkerin korkuinen, mutta 20 metriä matalampi kuin Clarion-hotelli. Terminaalirakennuksen sisällä on yhteensä 560 parkkipaikkaa. Länsisatamassa on muutoksen jälkeen yhteensä 5 laivapaikkaa.

Helsinkiin on tarkoitus rakentaa kaksi kelluvaa hotellia – suunnittelu vie ennakoitua pitempään

Länsisataman ruuhkia hillitään terminaalin alle rakennettavalla kaksi kilometriä pitkällä tunnelilla.

– Ajatus on se, että autoilijat eivät käytä terminaalin tiloja lainkaan, vaan ajavat laivasta suoraan satamakentän läpi tunneliin, Hellström toteaa.

Sen toinen pää sijaitsee Salmisaaressa. Investointipäätös on tarkoitus tehdä ensi vuonna.

Rakentaminen ajoittuu vuosille 2025–2027.

Jätkäsaareen on tulossa enemmän hotellihuoneita kuin Turkuun: Seuraavaksi avataan taidehotelli sekä loft-asuntoja sisältävä studiohotelli – "Tuovat myös lisää ravintoloita alueelle"

Tallink ja Tallinnan Satama pääsivät sopimukseen satamamaksuista - Uudet hinnat koskevat kaikkia laivayhtiöitä