Helsingissä suosittu sovellus sai käyttäjiltään kymmeniä yhteydenottoja, kun Ukrainan sota alkoi – uuteen versioon paljon pyydetty muutos

Auttaminen: Tällä viikolla Helsingissä suosituksi tulleessa naapuriapusovellus Commu Appissa avataan myös ukrainankielinen versio.

Ukrainan kriisi sai vuosi sitten toukokuussa perustetun maksuttoman naapuriapusovellus Commu Appin kehittäjät maaliskuussa pohtimaan, miten sovelluksen avulla voitaisiin auttaa Helsinkiin ja koko Suomeen tulevia ukrainalaisia.

– Kun sota muutama viikko sitten syttyi, saimme lyhyessä ajassa asiasta monta kymmentä viestiä. Päätimme, että reagoimme asiaan saman tien, toteaa sovelluksen takana olevan tamperelaisen startup-yritys Ronsam Digitalin yksi perustajista Karoliina Kauhanen, 28.

Tällä viikolla sovelluksessa avattiin suomen ja englannin kielen lisäksi myös ukrainankielinen versio. Versiosta löytyy muun muassa sovelluksen käyttö- sekä viranomaisohjeita.

– Sovelluksessa avataan lisäksi automaattinen käännöstyökalu. Jos henkilö etsii muun muassa ruoka-apua, sovellus näyttää myös suomen- ja ukrainankieliset haut, jotka liittyvät asiaan, Kauhanen sanoo.

Valtakunnallisen sovelluksen on ladannut jo lähes 10 000 ihmistä, joista yli 5 000 käyttäjää asuu Helsingissä. Toiminta on erityisen aktiivista muun muassa Puistolassa, Kalliossa ja kantakaupungissa Kampin alueella.

– Noin 60 ukrainalaista on jo saanut avun Commun kautta, Helsingissä eniten. Avut ovat liittyneet esimerkiksi dokumenttien täyttämiseen ja ruoka-apuun. Sovelluksen kautta on lahjoitettu vaatteita ja huonekaluja, kertoo Kauhanen.

 Yhteisöllisyyden tarve on ollut valtava.

Sovelluksesta on tullut erityisen suosittu Helsingissä.

– Korona-aikana on oltu pullonkaulassa. Yhteisöllisyyden tarve on ollut valtava. Se näkyy myös siinä, kuinka paljon meillä on ollut käyttäjiä Helsingissä.

Keskustelut sovelluksessa käydään englanninkielellä, mikäli molemmat osapuolet eivät osaa ukrainaa. Käytännössä karttapohjainen sovellus toimii siten, että ladattuasi version sovelluskaupasta, voit luoda oman ilmoituksesi ja täpätä sen kartalle tai vastata jo julkaistuun ilmoitukseen.

Idea sovelluksen avaamiseen lähti koronasta ja Kauhasen omakohtaisesta kokemuksesta.

– Olemme olleet koronan vuoksi yli kaksi vuotta omissa poteroissamme. Kohtaamiset ovat jääneet vähemmälle. Tekemisen kautta on helpompi tutustua, sanoo Helsingissä opiskellut Kauhanen, joka vieraalla paikkakunnalla opiskellessa koki vaikeudeksi saada uusia kontakteja opiskeluiden ulkopuolelta.

Lisäksi Kauhasen mies on kotoisin Singaporesta ja tarvitsi alkujaan neuvoja monenlaisten arkisten asioiden hoitamiseen.

– Arjen aloittaminen Suomessa on lähtenyt ihan perusasioista: mikä on Kela ja Te-toimisto, voiko poliisille puhua, mistä saa passikuvan, miten sim-kortti toimii, nainen luettelee.

Sovelluksessa voi toimia myös anonyymisti.

Commu-sovelluksessa voi pyytää ja antaa vastikkeetonta apua, tarjota keskusteluseuraa sekä vertaistukea.

– Apu on ollut muun muassa muutto- ja kaupassakäyntiapua, koiran ulkoilutusta, seuraa avantouinnille sekä ystävän etsimistä. Ihan perusasioita ja arkista auttamista. Tavoitteemme on tehdä auttamisesta ja avun pyytämisestä helpompaa, Kauhanen toteaa.

– On ollut kannustavaa huomata, miten matalalla kynnyksellä apua on lähdetty tarjoamaan.

Sovelluksen kolmihenkisen tiimin perustajajäsenet ovat 28-vuotiaita. Kauhanen vastaa sijoittajakuvioista ja markkinoinnista. Sami Ekmark on psykiatrinen sairaanhoitaja ja vastaa kumppanuuksista. Ronnie Nygren on ohjelmistokehittäjä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut