Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Punaiset "nollat" tervehtivät paikasta maksanutta – Leikkaussalihoitaja tulee töihin puoli tuntia etuajassa, jotta ehtisi saada autonsa parkkiin: uusi jättisairaala tuo Meilahteen vielä lisää liikennettä

– Aamuvuoroni alkaa kello 7.30, mutta olen parkkihallilla kello 7. Varaudun joka päivä siihen, että parkkipaikkaa pitää jonottaa tai etsiä 20 minuuttia. Jonossa voi olla 4–5 autoa ennen minua.

Näin kertoo Husin Meilahden sairaalassa anestesia- ja leikkausosastolla työskentelevä hoitaja pysäköintiongelmista, jotka ovat vastassa etenkin aamu- ja iltavuoroon tulevia talvikaudella.

Asiakkaiden ja henkilökunnan käytössä olevat kolme pysäköintihallia ovat ääriään myöten täynnä aamulla ja iltapäivisin. Kun valtavan sairaala-alueen työvuorot alkavat ja loppuvat suunnilleen samoihin aikoihin, vähistä paikoista taistelee samanaikaisesti seuraavaan työvuoroon tulijat. Punaiset "nollat" ovat tuttu näky.

– Täällä on meininki, että nopeat syövät hitaat, hoitaja kertoo.

– Osa tulee puoli tuntia aikaisemmin töihin saadakseen paikan ja syö aamupalan työpaikalla.

Hoitaja ei ole myöhästynyt työvuorostaan parkkipaikan etsimisen vuoksi.

– Olen kuullut, että hallin jonoista on soitettu ja ilmoitettu myöhästymisistä, koska autoa ei saa pysäköityä.

Hoitajaa sapettaa se, että hän maksaa pysäköinnistä 35 euroa kuussa eli 385 euroa vuodessa kesälomakuukausi poislukien. Hän ei halua arvostella työnantajaansa omalla nimellään.

Uudellamaalla pohditaan, miten hupenevia sote-euroja ja päivystysvastuuta jaetaan – Uusi Hus-pomo hoitovelan kuromisesta: "Lakko on tällä hetkellä pahempi uhka toiminnalle kuin korona"

Ongelma on tiedossa Meilahden alueen pysäköinnistä vastaavassa Hus Kiinteistöissä.

– Näitä keskusteluja käydään päivittäin meidän valvomoon tulevissa puheluissa, kertoo turvapalveluista vastaava päällikkö Lasse Himmanen.

Valvomosta pyritään neuvomaan, mikäli jossain alueen kolmessa pysäköintihallissa on tilaa. Tilanne voi tosin olla jo toinen, kun autoileva työntekijä ehtii seuraavaan halliin.

Meilahden alueella on noin 1 350 pysäköintipaikkaa, joita voivat käyttää niin asiakkaat kuin henkilökuntakin. Noin 2 200 työntekijää on hankkinut pysäköintiluvan. Suurin osa työntekijöistä käyttää julkisia kulkuvälineitä. Karkean arvion mukaan Meilahden sairaala-alueella työskentelee noin 7 000 henkilöä.

Himmanen kertoo, että paikkoja ei voi korvamerkitä, sillä suuri osa työntekijöistä tekee vuorotyötä. Lisäksi vuodenvaihteessa muuttunut käytäntö mahdollistaa sen, että pysäköinnin voi ostaa päiväksi tai kuukaudeksi, mikä tuo paitsi kiertoa paikkoihin niin joustoa työntekijälle. Kesäkaudella moni pystyy vaihtamaan auton polkupyörään.

– Meillä on pula parkkipaikoista viitenä kuukautena vuodessa.

Mitä huonompi keli, sitä useampi työntekijä pyörii vuoroon tullessaan hallissa paikkaa etsimässä.

Korona maksaa Husille 22 miljoonaa vuodessa, 10 vuoden ajan

Henkilökunnan pysäköintiongelmiin ei ole luvassa lähiaikoina helpotusta – päinvastoin.

Uuden Siltasairaalan on määrä olla toiminnassa ensi keväänä. Uusia parkkipaikkoja uudisrakennuksen yhteyteen ei ole tulossa. Siltasairaala on Husin historian suurin rakennushanke. Sinne siirtyy muun muassa Töölön sairaala Topeliuksenkadulta asiakkaineen ja henkilökuntineen. Heidän käytössään on tällä hetkellä Töölössä 145 pysäköintipaikkaa.

Meilahden sairaala-alueelle on mahdollista rakentaa lisää maanalaista pysäköintitilaa. Suunnitelmatkin ovat olemassa kokonaisuudelle, johon kuuluisi 400 pysäköintipiakkaa. Toteutus- ja rahoituspäätöstä hankkeella ei vielä ole.

– Se on päättäjien käsissä, mihin julkisia varoja on tarkoituksenmukaisinta käyttää. Meilahden sairaalakampuksen paremman saavutettavuuden ja henkilökunnan pysäköintikapasiteetin riittävyyden kannalta hanke on keskeinen, toteaa Hus Kiinteistöjen toimitusjohtaja Juha Tiuraniemi.

Vaikka alueen asiakas- ja henkilöstömäärä tulee kasvamaan, pyrkii Hus hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Yksi keino on ohjata niin henkilökuntaa kuin asiakkaitakin julkisen liikenteen pariin. Työntekijöiden joukkoliikenteellä tekemiä työmatkoja tuetaan tällä hetkellä 10 eurolla kuussa.

Tiuraniemi huomauttaa, että autoilun tarve voisi vähentyä luonnollisesti, jos raideyhteyksiä saataisiin parannettua. Esimerkiksi Pasilan asemalta ei ole suoraa raitiotieyhteyttä Meilahteen.

Myös polttoaineiden kohoavat hinnat saattavat vaikuttaa niin potilaiden kuin työntekijöiden halukkuuteen hypätä autonrattiin Meilahteen tullessaan.

Helsingin Uutisten haastattelema hoitaja aikoo vastedeskin istua työmatkoillaan hybridiautonsa rattiin.

Sillä työmatka Espoon Olarista Meilahteen taittuu 17 minuutissa. Kahdella bussilla ja metrolla matka-aika olisi hänen mukaansa noin tunti suuntaansa.

– Se on aika, joka on perheeltä pois.

Hän huomauttaa, että moni työkaveri asuu kauempana ja hankalempien yhteyksien takana kuin hän.

– Ei näillä palkoilla ole varaa asua sairaalan lähellä.

Vaikka lähes joka työpäivä alkaa ärsyttävällä pysäköintiruudun metsästyksellä, ei hän ole harkinnut työpaikan vaihtoa.

– En tiedä, mikä tilanne on sitten kun Siltasairaala avautuu.

Husin tuore toimitusjohtaja Matti Bergendahl nosti esille HU:n haastattelussa Meilahden sairaala-alueen henkilöstön pysäköintiongelmat yhtenä keinona vaikuttaa hoitajapulaan.

Lue vielä:

25 000 hoitajan lakko uhkaa alkaa perjantaina – Ministeri siirsi laajempaa lakkoa

Näin vaikeaa on tulla toimeen hoitajan palkalla: "Monet joutuvat tekemään keikkaa vapaapäivinään" – Hoitajat menossa lakkoon ensi viikolla

Sote-uudistus imuroi rahaa Helsingistä ja naapurikaupungeista – "Hallituksen mielestä palvelut järjestetään täällä nyt liian hyvin"

Husin hoitajat saavat sittenkin pitää koronalisänsä

Hus antoi palkankorotuksen 7 000 työntekijälle – Näille ammattiryhmille korotus tulee

Hakaniementorilla suhtaudutaan toiveikkaasti "sotkuiseen" sote-uudistukseen – "Jos itse saisin päättää, jonot lyhenisivät"