Pääkirjoitus Pääseekö bussin kyytiin vain koiranpennun kuvaa näyttämällä? – kuljettajien asiakaspalvelua on parannettava

Ylen uutisankkuri Piia Pasanen kertoi maaliskuussa, kuinka hän paiskautui lähes täyden bussin lattialle Länsi-Pasilassa.

”Kuskeilla ei liene velvoitetta odottaa, että matkustajat ovat päässeet istumaan ennen pysäkiltä pois kaasuttamista?” lieviä ruhjeita saanut toimittaja hämmästeli Twitterissä.

Sekä Piia Pasasen twiitin että Helsingin Uutisten aiheesta tekemän haastattelun (HU 23.3.) jälkeen usea muukin matkustaja kertoi vastaavista kokemuksista.

Moni uskoo, että kova kaahaus johtuu siitä, että myöhässä oleva kuljettaja yrittää kiriä aikataulua kiinni.

HU:n haastattelemien liikennöitsijöiden mukaan bussien myöhästymiset eivät ole ongelma isossa kuvassa, mutta yksittäisten kuljettajien aikataulupaine tunnistetaan.

Juuri nyt myöhästymiset ovat kasvussa. Tämä johtuu siitä, että matkustajamäärät ovat koronarajoitusten purkamisen jälkeen kasvaneet, mutta bussit liikennöivät yhä supistetuilla vuoroilla. Esimerkiksi Nobina on viestittänyt ongelmasta HSL:n suuntaan ja odottaa tilanteen pikaista korjaamista.

Liikennöitsijät antavat kuljettajille säännöllistä asiakaspalvelukoulutusta. Ainakin yhdessä asiassa olisi selvää parannettavaa. On valitettavan yleistä, ettei kuski reagoi millään tavalla, kun matkustaja näyttää puhelimessa olevaa matkalippua. Kun ei saa edes pientä pään nyökkäystä tai katsekontaktia, olo on kaikkea muuta kuin tervetullut. Eikö asia kiinnosta kuljettajaa? Onko lipun näyttäminen turhaa? Sosiaalisessa mediassa kiertää haasteita, joissa on kokeiltu, pääseekö bussin kyytiin koiranpennun kuvaa näyttämällä. On kuulemma onnistunut. Varsinaisten huijaussovellusten käyttö on ollut yleistä erityisesti nuorten keskuudessa (HU 8.9.2021).

Raiteilla kulkeminen on usein tasaista. Lähijunissa VR:llä on melkoinen asiakaspalvelun valttikortti: konduktöörit, joiden ei tarvitse keskittyä muuhun liikenteeseen. Moni heistä pelaa junassa rennolla persoonallaan ja juttelee mielellään matkustajille. Ainakaan hiljaisempien vuorojen aikana kiire ei paista kasvoilta, vaan puhelinta selataan takapenkissä siinä missä matkustajatkin.

Aapo Siippainen

uutispäällikkö

aapo.siippainen@media.fi

Bussien kaahaus kauhistuttaa Helsingissä – uutisankkuri Piia Pasanen, 48, paiskautui kiihdytyksessä lattiaan: "Moni kertonut samanlaisesta tilanteesta"

Useasti kaatunut Eini, 78, ei uskalla enää bussin kyytiin Helsingissä – liikennöitsijä: "Katuja on kavennettu paljon, linja-auton ei kuuluisi olla siellä"

Joukkoliikenteen matkustajaluvut viime vuonna historiallisen heikot – HSL: Talouden korjaamiseen on vain kaksi keinoa ja todennäköisesti joudutaan käyttämään molempia

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut