Miten materiaalipula vaikuttaa Kruunusiltojen työmaalla? – "Ongelmat heijastuvat meillekin"

Kun Laajasalon Facebook-ryhmässä taivasteltiin pitkää autojonoa saaren pääväylällä eli Laajasalontiellä, heitti kaupunginvaltuutettu ja Voima-lehden kustantaja Tuomas Rantanen (vihr.) keskusteluun, että Kruunusillat parantavat tilannetta, mutta hankkeen valmistuminen saattaa viivästyä Ukrainan sodan aiheuttaman teräspulan vuoksi.

HU kysyi Kruunusiltojen tilaajan projektinjohtajalta Ville Alajoelta, miten asia oikein on.

– Tässä vaiheessa ei voi sanoa, että Kruunusillat myöhästyisi, sellaista tietoa meillä ei ole, vastaa Alajoki, että muistuttaa että Venäjän aloittama sota Ukrainassa on nyt kestänyt reilun kuukauden.

– Millainen tilanne on 5 vuoden päästä, niin siihen en pysty kantaa ottamaan.

Kruunusiltojen ratikan liikennöinnin on tarkoitus alkaa vuonna 2027. Kaupunginvaltuusto hyväksyi viime elokuussa Hakaniemi-Laajasalo-vaiheen kustannusarvioksi 326 miljoonaa euroa joulukuun 2020 hintatasossa. Kustannusarviossa on varauduttu riskeihin, mutta ei kuitenkaan sellaisiin, joiden vaikutuksia on käytännössä mahdoton arvioida, todetaan hankkeen sivuilla.

Kuva: Suomen pisimmän sillan reitti Kruunuvuorenselällä alkaa hahmottua – töihin tulee pian tauko

Se on Alajoen mukaan totta, että tällä hetkellä eri materiaaleista on pulaa yleisesti koko rakennusalalla.

– Nyt yritämme mahdollisuuksien mukaan käyttää muita toimittajia ja taklata saatavuusongelmia sitä kautta.

– Alalla yleisesti on pulaa erityisesti betoniraudoitteista sekä öljypohjaisista tuotteista, kuten bitumista. Niistä mitä on eniten Ukrainasta ja Venäjältä tullut, hän kertoo.

Näitä materiaaleja ei Kruunusiltatyömaalla ole tähän mennessä tarvittu ja Alajoki tähdentää, että suoraan Venäjältä ei ole tilattu muutenkaan aiemmin mitään.

– Eri materiaalien saatavuusongelmat heijastuvat kuitenkin alihankkijoiden kautta meillekin.

Näin paljon Kruunusillat voi korottaa HSL-lipun hintaa – "Kumuloituvaa vaikutusta ei huomata"

Kruunusiltojen ensimmäisen puolen vuoden työt ovat edenneet aikataulussa, vaikka meren poikkeuksellisen aikainen jäätyminen muutti työsuunnitelmia.

Raitiotien kahden suurimman sillan, Korkeasaaren ja Kruunuvuorenrannan yhdistävän Kruunuvuorensillan, sekä Kalasataman ja Korkeasaaren väliin rakennettavan Finkensillan, rakentaminen aloitettiin lokakuussa työsiltojen teolla.

Yhteensä työsiltoja on rakennettu yli kilometrin matkalta. Kolmelta työsillalta käsin on asennettu kasuuneita eli sillan välitukien betonivaluja varten tehtäviä muotteja ja tehty paalutuksia.

Finkensillan osalta paalutukset on saatu jo valmiiksi ja käynnissä ovat maalla olevien sillan tukien työt.

Myös Kruunuvuorensillalla on paalutukset aloitettu, mutta niissä alkoi 1. huhtikuuta lintujen pesimäkauden takia kolmen kuukauden mittainen tauko.

5 villisikaa jouduttiin lopettamaan Korkeasaaressa – syynä Kruunusiltojen rakennustyömaan melu

Laajasalon hybridivarikko lykkääntymässä 2030-luvun loppupuolelle – "Kustannusarvio huomattavan suuri"

Kruunusiltojen kustannusylitys käsittelyssä – hankkeen kannattavuus heikentynyt entisestään

Sähköbussi- ja taksiliikennettä Kruunusilloilla ei selvitetä – ehdotus tyrmättiin äänin 9–4

Vihreät syyttää Vapaavuorta vaalitempusta Kruunusilloissa – 800 miljoonassa mukana paljon muutakin: "Dramatisoinnin makua"

Siltarahoilla saisi kaikille Kruunuvuorenrannan asukkaille HSL-liput 54 vuodeksi

Laajasalon ratikasta pudotetaan 1,2 kilometrin pätkä pois: Vaikutusta hintalappuun ei vielä tiedetä – Tämä on uusin arvio liikennöinnin alkamisesta

"Helsingistä tulee vähän kuin Kööpenhamina", uskoo pyöräliikennettä edistävä Oskari Kaupinmäki, 33, ja kertoo miten jalankulun ja pyöräilyn konflikteja pyritään kaupungissa välttämään

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut