Valituksista tuli raidejokerille 3,2 miljoonan euron lisälasku Pajamäessä – nyt tunnelissa tehdään jo ratatöitä

Patterimäen viivästyksestä koitui yli kolmen miljoonan kustannus raidejokerille, kertoo hanke tiedotteessa.

Raidejokerin rakentamisen aloitus Patterimäen puiston osuudella Pajamäessä viivästyi noin kahdella vuodella liito-oravien elinalueisiin liittyneiden valitusten vuoksi. Viivästyksestä projektille aiheutuneet kustannukset ovat suuruudeltaan noin 3,2 miljoonaa euroa. Kustannus kohdistuu Helsingin kaupungin hankeosaan.

Kokonaishinnassa reilut kolme miljoonaa on kuitenkin vain pisara meressä, sillä raitiotieinfran kokonaiskustannukset hankkeessa ovat 386 miljoonaa euroa vuoden 2018 hintatasossa. Pikaratikan liikennöinnin on tarkoitus alkaa alkuvuonna 2024.

Puunkaadot alkavat Patterimäessä – korkein hallinto-oikeus hylkäsi luonnonsuojelijoiden ja asukasyhdistyksen valituslupahakemuksen

Valitusten vuoksi Patterimäen puiston alittavaa tunnelia alettiin louhia Takkatieltä alkavan hiekkasiilon ajotunnelin kautta, mikä oli työtapana huomattavasti kalliimpi kuin alkuperäisen suunnitelman mukainen tapa louhia tunneli suuaukkojen kautta.

Työt ja aikataulut jouduttiin suunnittelemaan useita kertoja uudestaan, jotta pikaraitiotie valmistuu aikataulussa.

– Luontoarvojen huomioiminen rakentamisessa on tärkeää, samoin kuin demokraattiseen päätöksentekoon kuuluva valitusoikeus. Toivommekin, että mahdolliset kannanotot tehtäisiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, kommentoi tiedotteessa tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski.

Rakennustyöt Patterimäen puistossa ovat edenneet ratatöihin. Tunnelin betoniset suuaukot maisemoidaan ympäristöön sopiviksi kevään ja kesän 2022 aikana.

Raidejokeri valmistumassa etuajassa – tässä syyt

Helsingin uusi ratikkatunneli on louhittu suuaukkoja vaille valmiiksi – valitukset hidastaneet töiden aloitusta Patterimäen puistossa

"Se on vastavoima ja se kasvaa" – Asukkaat heräsivät puolustamaan Helsingin metsiä ja taistelussa heitä auttaa mies, jonka mukaan kaupungin nykyinen kasvutahti on aivan liian kova

Raidejokeri jumiutui valituskierteeseen Helsingissä – asukasyhdistys ja luonnonsuojelijat haluavat muuttaa pikaratikan linjausta

Pikaratikka on hitaampi kuin nykyinen bussi 550 – Yksinkertainen syy

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut