HSL:n ylimmän johdon uusi palkkiojärjestelmä herättää ihmetystä: toimitusjohtaja voisi tienata 48000 euroa ylimääräistä – näin asiaa perustellaan

Kolmen vuoden aikana tienattu rahallinen kannustin voisi olla enimmillään yhteensä noin 48 000 euroa. Vaaditut tavoitteet ajanjaksolle on kuitenkin asetettu korkealle, sanoo HSL:n hallituksen puheenjohtaja.

Keskustelu HSL:n tulospalkkiojärjestelmästä on lähtenyt väärille urille, sanoo HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula (kok.)

HU on saanut parikin vihjettä HSL:n johdolle maksettavista bonuksista ja HS uutisoi aiheesta viime viikolla

Pajula tähdentää, että HSL:llä on jo nyt käytössä koko henkilöstöä koskeva tuloskortti ja tulospalkkiojärjestelmä.

– Ei ole kyse siitä, että nyt keskellä talouskriisiä alettaisiin maksaa uusia bonuksia, Pajula sanoo.

Närää on julkisessa keskustelussa herättänyt se, että puoliksi jäsenkuntiensa rahoituksella toimiva ja valtioltakin tukea saanut HSL on aloittamassa uutta ylimmän johdon kannustinjärjestelmää vuosille 2022–2025. HSL:n hallitus hyväksyi sen torstaina. Palkitsemisjärjestelmä perustuu siihen, että HSL:n strategiset tavoitteet kaudella täyttyvät. Palkkio voisi enimmillään olla 30 prosenttia vuosipalkasta, mikä toimitusjohtaja Mika Nykäsen kohdalla tietäisi noin 48 000 euroa, alemmissa johdon rooleissa 15 prosenttia vuosipalkasta.

Tavoitteiden toteutuminen arvioidaan kauden loputtua vuonna 2026. Pajula kuvaa niitä erittäin kunnianhimoisiksi.

– Näihin lukeutuu muun muassa 400 miljoonan euron lipputulot ja 400 miljoonaa matkustajanousua, joka olisi enemmän kuin koskaan ennen.

Uutta palkitsemisjärjestelmää perustellaan muun muassa johdon sitouttamisella. Henkilön pitää olla edelleen palvelussuhteessa HSL:ään rahat saadakseen, palkkionmaksu jaetaan vuosille 2026 ja 2027.

Joukkoliikenteen matkustajaluvut viime vuonna historiallisen heikot – HSL: Talouden korjaamiseen on vain kaksi keinoa ja todennäköisesti joudutaan käyttämään molempia

Nykyisin käytössä oleva tuloskortti toteutui tavoitteiden osalta viime vuonna 54,1-prosenttisesti.

– Tuloskorttiin perustuva tulospalkkio maksetaan henkilöstölle vain, mikäli HSL pääsee talousarvion tavoitetasoon. Muuten tulospalkkiota ei makseta, muistuttaa Pajula.

– Eli 2021 osalta yhden kuukauden palkasta 54 prosenttia vastaava summa maksetaan koko henkilöstölle, kertoo Pajula.

Toimitusjohtaja Nykäsen kohdalla laskukaava tarkoittaa noin 6 500 euron palkkiota.

HSL:n toimintaa arvioiva tarkastuslautakunta kritisoi viime vuotta koskevassa arviointikertomuksessaan tulospalkkioita.

– Tarkastuslautakunta kyseenalaistaa tulospalkkioiden (0,6 milj. euroa) maksamisen henkilöstölle tilanteessa missä toiminta on alijäämäistä ja tarvitaan suuria valtionavustuksia, raportissa kirjoitetaan.

HSL pohtii lippujen hinnoittelua – haluaisitko säilyttää nykyisen vyöhykemallin vai kannatatko tasataksaa?

Pajula korostaa, että 600 000 euron palkkio jakautui koko HSL:n henkilöstölle, joka hänen mukaansa on tehnyt hyvää työtä ja päässyt tavoitteisiin "niiltä osin kuin on ollut mahdollista".

Tarkastuslautakunta toteaa, että vaikka talousarvio 2021 toteutui ennakoitua parempana (10,7 miljoonaa euroa), se johtuu pääosin valtion maksamista koronatuista (86,7 miljoonaa). Muuten alijäämä olisi ollut suuri, sillä joukkoliikennematkojen määrä väheni 40 prosenttia verrattuna edelliseen normaalivuoteen 2019.

Tarkastuslautakunnan mukaan HSL:n pitäisi myös ottaa oppia koronaepidemiasta ja yrittää varautua vastaavien kysyntäshokkien varalle.

HSL saa hallitukselta miljoonatuet, mutta se ei vielä riitä – HSL: Tuo lähinnä hetkellistä apua

Matias Pajula, 23, saa pähkäiltäväkseen 1,3 miljoonan ihmisen joukkoliikenteen – "Onhan siinä riskinä, että helsinkiläiset joutuisivat maksamaan enemmän"

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut