Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lidl mainosti olevansa "taas halvin", sitten tulos muuttui äkisti – "Kyseistä vertailua on korjattu useaan kertaan ja voittajat vaihtuneet"

Ruokakauppojen kilpailu käy kuumana. Inflaatio laukkaa ja kuluttajat katsovat tarkkaan, mitä ja mistä ostavat.

Lidl-ketju mainosti kanta-asiakkaille torstai-iltapäivänä lähetetyssä sähköpostissa hintatasoaan sanoin ”Lidlissä taas halvin ruokakori”. Mainoksessa viitattiin Helsingin Sanomien samana päivänä ilmestyneeseen ruokakorivertailuun. HS:n jutussa oli vertailtu 30 elintarvikkeen ostoskoria Helsingin kantakaupungin alueen ruokakaupoissa.

Lidlin mainoksessa herätti huomiota kuitenkin se, että torstaina kello 17 aikaan HS:n alkuperäiseen artikkeliin tehtiin oikaisu, jonka mukaan vertailun halvin ruokakori löytyykin Ruoholahden K-Citymarketista.

Lidlin viestinnästä kommentoidaan Helsingin Uutisille, että ruoan hinta on monelle merkittävä asia.

– Ruoan hinta on valtavan monille kuluttajille aidosti kaupan valintaan vaikuttava tekijä. Medialla on iso vastuu hintavertailuja tehdessään ja olisi suotavaa, että hintavertailuita tehtäisiin laadukkaasti ja virheettömästi, Riikka Peltomäki Lidlin viestinnästä.

Lidlin torstain mainoksessa oli viittaus myös HS:n 14.4.2022 tekemään ruokakorivertailuun – jota niin ikään on korjattu julkaisemisen jälkeen.

Uusinta vertailua HS korjaili, sillä tuotteiden hinnoissa oli ollut virheitä tai ne oli laskettu väärin.

–  Tätä kyseistä vertailua on eilisen aikana korjattu useaan kertaan ja voittajat ovat vaihtuneet tiuhaan. Ei ole kenenkään etu, että hintavertailuja tehdään näin huolimattomasti, Peltomäki sanoo.

Ruokakorivertailussa ensin julistettiin voittajaksi Sokoksen S-Market keskustassa, kunnes se muuttui Graniittitalon Lidliksi ja sen jälkeen Ruoholahden Citymarketiksi.

Aikooko Lidl muuttaa mainontaansa uuden tuloksen pohjalta?

– Mainontamme perustui kertaalleen korjattuun ja tarkastettuun vertailuun, jossa Lidl oli halvin. Nyt kun tulos muuttui vielä jälkeen päin, niin tarkastelemme tietysti myös omaa mainontaamme asiasta uudemman kerran. Lidlissä jatkamme Suomen halvimman ostoskorin tarjoamista asiakkaillemme koko Suomessa, ei vain yksittäisessä myymälässä, Peltomäki vastaa.