Moni suomalainen on viime päivinä saanut hämmentävän viestin, jossa ilmoitetaan, että vastaanottajan tunnus Kanta-palveluissa on suljettu. Tilin uudelleen avaamiseksi pitäisi kirjautua linkistä ja lähettää kuva ajokortista tai passista.
Viestiä ei kuitenkaan ole lähettänyt Kanta-palvelut eikä vastaanottajan tiliä ole suljettu. Kyseessä on jälleen huijausviesti, jollaisia Kanta-palveluiden mukaan on tällä hetkellä liikkeellä paljon. Kanta kertoo asiasta Twitterissä ja tiedotteessaan.
Viestejä on Kannan mukaan kiertänyt sähköpostitse, sosiaalisessa mediassa ja hakukonetuloksissa. Kannan mukaan rikolliset voivat lähestyä myös tekstiviestillä, WhatApp-viestillä tai jopa puhelimella soittamalla.
Kanta varoittaa avaamasta viestissä tulevia linkkejä ja muistuttaa, ettei koskaan kysy henkilötietoja sähköpostilla tai tekstiviestillä.
– Omakantaan ei koskaan pidä kirjautua sähköpostiviestin, tekstiviestin tai hakukoneen kautta saadusta linkistä, Kanta twiittaa.
Omakantaan pitää aina kirjautua suoraan osoitteessa kanta.fi.
Kanta-palvelujen nimissä on kiertänyt huijausviestejä jo pitkään.
Huijausviestien ideana on saada ihminen menemään linkin kautta rikollisten verkkosivuille, missä kalastellaan henkilötietoja. Jos sivustolle "kirjautuu" pankkitunnuksilla, rikolliset saavat tunnukset haltuunsa. Myös henkilötunnuksen kaltaiset tiedot ovat rahanarvoisia, sillä niiden avulla ihmisen identiteetin voi varastaa.
Kaikilla suomalaisilla on Kanta-tili, jonka Omakanta-osiosta pystyy lukemaan omia terveystietojaan, kuten lääkärin kirjauksia ja laboratoriotestien tuloksia.