T24: Tallink teki koronavuonna 108,3 miljoonan euron tappiot

Uusi MyStar-alus aloittaa liikennöinnin Helsinki-Tallinna-reitillä vuoden 2022 alussa. Tallink

Thea Ekholm

Vuonna 2020 Tallink-konserni nettotappio oli tilintarkastamattoman taloudellisen raportin mukaan 108,3 miljoonaa euroa. Tappioon vaikuttivat matkustusrajoitukset, rajojen sulkeminen ja eri maissa julistetut poikkeustilat koronapandemian vuoksi.

Vielä vuonna 2019 Tallink teki 49,7 miljoonan euron nettovoiton.

Viime vuonna Tallink-konsernin liikevaihto oli 442,9 miljoonaa euroa, mikä on 53 prosenttia pienempi kuin vuonna 2019 (949,1 miljoonaa euroa). Myös konsernin tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja laski vuonna 2020 ja oli 8,0 miljoonaa euroa.

Vuoteen 2019 verrattuna yhtiön matkustajamäärä laski 62 prosenttia, kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä 5,2 prosenttia ja tehtyjen matkojen määrä 20 prosenttia.

Syydä pudotuksiin olivat lähes koko vuoden 2020 voimassa olleet matkustusrajoitukset, joiden seurauksena Tallinkin liikennöinti useilla reiteillä oli keskeytettynä maaliskuusta 2020 lähtien. Myös yhtiön hotellit ja ravintolat olivat osittain tai kokonaan suljettuina.

Huolimatta erittäin haastavista toimintaolosuhteista, Tallink teki vuoden aikana investointeja yhteensä 100,1 miljoonalla eurolla. Suurin osa investoinneista tehtiin yhtiön laivastoon suorittamalla rakenteilla olevan LNG-käyttöisen MyStar-aluksen ennakkomaksut. MyStar aloittaa liikennöinnin Helsinki-Tallinna-reitillä vuoden 2022 alussa.

Pienempi osa investoinneista tehtiin olemassa olevan laivaston energiatehokkuus- ja päästövähennyshankkeisiin, jotka ovat välttämättömiä yhtiön kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Vuonna 2020 investointeja tehtiin myös rahtikapasiteetin kasvattamiseen, kun Tallink hankki rahtialus Sailorin.

Sijoitussitoumusten toteuttamiseksi ja toiminnan kestävyyden varmistamiseksi yhtiö neuvotteli rahoituslaitosten kanssa. Neuvottelujen seurauksena konserni päätti vuoden 147,1 miljoonan euron likviditeettipuskurilla.

Osa pyrkimyksistä vahvistaa likviditeettiä vuonna 2020 sisälsi myös osingonjaon poisjättämisen. Tallink-konsernin johtoryhmä on ehdottanut, että osinkoa ei makseta myöskään vuonna 2021.

– Saamallamme tuella ja tiimiemme ponnistelulla yhtiömme on kriisistä huolimatta pystynyt ylläpitämään liiketoimintaa ja kehittämään uusia liiketoiminnan osa-alueita, kuten verkkokauppaamme, sekä luomaan uusia reittejä ja erikoisristeilyjä. Kriisin ansiosta Tallinkista on tullut kustannustehokkaampi, mikä toivottavasti auttaa meitä toipumaan kriisistä nopeammin, Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene sanoo.

Kriisillä on ollut merkittävin vaikutus yhtiön työntekijöihin. Vuoden aikana jouduttiin toteuttamaan useita yt-neuvotteluita, jotka sisälsivät lomautuksia, väliaikaisia työajan ja palkan vähennyksiä sekä irtisanomisia.

Kaikkien sopeutustoimien seurauksena työntekijöiden määrä koko konsernissa väheni vuoden 2020 aikana yli 3 000 henkilöllä.

– Olemme joutuneet maksamaan korkean hinnan nykyisestä tilanteestamme, sillä olemme menettäneet yli kolmanneksen omistautuneista ja uskollisista työntekijöistämme. Toivomme, että voimme vielä joskus tulevaisuudessa saada ainakin osan irtisanotuista työntekijöistämme takaisin, Nõgene kommentoi.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut