T24: Tallink on nostanut kanteen Tallinnan satamaa vastaan - Syynä liian korkeat satamamaksut

Thea Ekholm

Tallink-konserni ilmoitti maanantaina 1. maaliskuuta nostaneensa kanteen Tallinnan satamaa (AS Tallinna Sadam) vastaan Harjun lääninoikeudessa Virossa.

Tallink vaatii, että Tallinnan satama korvaa sille osan liian korkeista satamamaksuista, jotka on maksettu satamapalveluista. Vaade on 15,4 miljoonaa euroa. Tallinkin nostama kanne sisältää yrityksen vuosina 2017, 2018 ja 2019 Tallinnan satamalle maksamat satamamaksut.

Tallinkin mukaan Tallinnan satama on asettanut satamapalveluihin kohtuuttoman korkeat hinnat ja siten väärinkäyttänyt määräävää markkina-asemaansa satamapalvelujen tarjoajana. Viron kilpailulain mukaan määräävässä markkina-asemassa olevan on kiellettyä asettaa tai soveltaa suoraan tai epäsuorasti osto- tai myyntihintoja tai muita epäreiluja kauppaehtoja.

– Tallink ja Tallinnan satama ovat käyneet neuvotteluja Tallinnan sataman tarjoamien palveluiden oikeudenmukaisen hinnoittelun varmistamiseksi jo vuodesta 2018 lähtien. Olemme kiitollisia Tallinnan satamalle yhteistyöstä neuvotteluissa, jotka eivät kuitenkaan valitettavasti ole johtaneet sopimukseen ja ratkaisuun, johon kaikki olisivat tyytyväisiä, Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene sanoo lehdistötiedotteessa.

Tallinnan sataman markkinointi- ja viestintäosaston johtajan Sirle Arron maanantai-iltana medialle välittämän tiedon mukaan Tallinnan satamalla on käytössään pitkäaikainen ja avoin hinnoittelu. Nykyiset hinnat ovat olleet voimassa vuodesta 2016 lähtien, eikä niitä ole korotettu kuluttajahintojen noususta huolimatta.

Tallinnan sataman mukaan heidän matkustaja-alustensa satamamaksut ovat myös erittäin kilpailukykyiset Itämeren alueella. Ne ovat edullisemmat kuin vertailukelpoiset hinnat esimerkiksi Helsingin ja Tukholman satamissa.

Tallink pitää kuitenkin tässä tilanteessa välttämättömänä selvittää oikeudenkäynnin avulla, onko Tallinnan satama palveluntarjonta oikeudenmukaisella ja avoimella pohjalla.

– Kokemuksemme mukaan Tallinnan sataman veloittamat maksut ovat yksiä alueen korkeimmista ja korkeammat kuin esimerkiksi vastaavista palveluista perittävät maksut Helsingissä tai Tukholmassa. Maksut ovat keskimäärin vähintään 20 prosenttia korkeammat, ja useimmissa tapauksissa prosenttiosuus on jopa korkeampi, Nõgene jatkaa.

Tallinnan sataman johdon mukaan Tallinkin vaatimukset ovat toistaiseksi olleet kohtuuttomia ja vahingoittaneet selvästi Tallinnan sataman taloudellisia etuja. Niinpä Tallinnan satama katsoo, että Tallink-konsernin vaatimus kohtuuttomien satamamaksujen korvaamisesta on perusteeton.

Tallinnan satama on ilmoituksensa mukaan valmis jatkamaan neuvotteluja asian ratkaisemiseksi kompromissilla.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut