T24: Viron maakuntien ilmaisen joukkoliikenteen kokeilu ei saavuttanut tavoitteitaan – Ihmiset suosivat edelleen oman auton käyttöä

Thea Ekholm

Vuoden 2018 heinäkuussa Virossa useat maakunnat ryhtyivät seuraamaan pääkaupunki Tallinnan esimerkkiä ja tarjoamaan asukkailleen ilmaisen joukkoliikenteen. Alkuun kokeilu toi toivottuja tuloksi. Jo ensimmäisen kuukauden aikana julkisen liikenteen matkojen määrä kasvoi 10 000 matkalla.

Toisaalta ilmainen julkinen liikenne aiheutti myös ruuhkia maakuntien bussiliikenteessä, koska kunnilla ei ollut rahaa tuoda lisää busseja liikenteeseen. Matkustajamäärät kasvoivat esimerkiksi Viljandin maakunnassa 50 prosenttia, Põlvan maakunnassa 32 prosenttia ja Võrun maakunnassa 16 prosenttia.

Viron valtion budjetissa oli varattu rahaa ilmaisen joukkoliikenteen rahoittamiseksi neljän vuoden ajan. Mukana hankkeessa olivat Tarton, Jõgevan, Valgan, Põlvan, Võrun, Viljandin, Itä-Virumaan, Järvan, Läänemaan, Saarenmaan ja Hiidenmaan maakunnat.

Viron valtiontalouden tarkastusviraston vastikään julkaiseman raportin mukaan maakuntien ilmaisen julkisen joukkoliikenteen kokeilu ei ole kuitenkaan saavuttanut tavoitteitaan. Asiasta kertoo Viron yleisradio.

Raportissa todetaan, ettei ihmisten auton käyttö ole projektin myötä vähentynyt, sillä yli puolet töissä käyvistä ihmisistä jatkaa edelleen auton käyttö ilmaisesta julkisesta liikenteestä huolimatta. Lisäksi julkisen liikenteen kustannukset ovat nousseet merkittävästi.

Lue myös: Ilmainen joukkoliikenne on kasvattanut bussiliikenteen matkustajamääriä Tarton maakunnassa

Yksi projektin tavoitteista oli lisätä joukkoliikenteen käyttäjien määrää maakuntien busseissa. Positiivista oli se, että matkustajamäärän väheneminen pysähtyi muutamaksi vuodeksi. Ilmainen joukkoliikenne ei kuitenkaan houkutellut tarpeeksi uusia matkustajia.

– Maakuntien linja-autoreittien matkustajamäärä kasvoi vuonna 2019 noin 15 prosenttia vuoteen 2018 verrattuna, tilintarkastaja Janar Holm kertoo.

Viron tilastokeskuksen mukaan vuonna 2019 virolaisista 20,6 prosenttia käytti joukkoliikennettä työmatkoihin. Se on kaksi prosenttia vähemmän kuin vuonna 2014. Ongelmana on se, että monesti joukkoliikenteen käyttö voi olla hankalaa ja aikaa vievää verrattuna oman auton käyttöön.

Janar Holmin mukaan julkisen liikenteen rahoittaminen kasvattaa valtion menoja nopeasti, sillä suhteellisen lyhyessä ajassa kuntien julkisen liikenteen kustannusten voidaan odottaa kolminkertaistuvan.

Ennen ilmaisen julkisen liikenteen kokeilun alkamista vuonna 2017 Viron valtio tuki maakuntien linja-autoliikennettä 21,9 miljoonalla eurolla. Vuonna 2019 tuki oli 43,1 miljoonaa euroa ja Viron liikenneviraston arvion mukaan vuonna 2024 maakuntien linja-autoliikenteen järjestäminen maksaa valtiolle jo 64,6 miljoonaa euroa.

– Tilanteessa, jossa kustannukset nousevat merkittävästi vuosi vuodelta, on aiheellista kysyä, pystyykö Viro ylläpitämään tällaista järjestelmää, Holm toteaa.

Valtiontalouden tarkastusvirasto totesi myös, että maakuntien nykyinen linja-autojen reittiverkosto ei välttämättä vastaa kaikkien tarpeita, koska ihmisten todellisia liikkumistarpeita on tutkittu liian vähän.

Raportin mukaan suurin haaste on se, että Viro on harvaan asuttu maa, mikä tekee julkisen liikenteen taloudellisesti kannattavasta suunnittelusta vaikeaa ja kallista. Tulevaisuudessa yksi vaihtoehto kannattavan julkisen liikenteen järjestämiseksi harvaan asutuilla alueilla voisi olla kysyntään perustuva henkilöliikenne eli tilauksesta toimivat minibussit tai autot.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut