Vuosaaren sataman VA8-laiturille rakennetaan kaksoisramppi Tallinnassa sijaitsevan Muugan satamaan kulkevan ro-pax-laivaliikenteen käyttöön. Kahden autorampin samanaikainen käyttö satamassa nopeuttaa ajoneuvojen lastaamista ja lyhentää alusten kääntöaikoja.
Tällaisia ro-pax-aluksia, jotka kuljettavat rekoilla ja trailereilla kuljetettavaa rahtia ja ottavat kyytiin myös automatkustajia, ovat Tallinkin Sea Wind ja Eckerö Linen Finbo Cargo.
– Vuosaaren ja Tallinnan Muugan välistä ro-pax-yhteyttä on kehitetty voimakkaasti viime vuosina, sillä se mahdollistaa paitsi auton kanssa matkustaville, myös rekoilla ja trailereille kuljetettavalle rahdille suoran reitin pääkaupunkien välillä ilman keskustojen kautta kulkemisia, Helsingin Sataman rahtiliikenteestä vastaava johtaja Jukka Kallio kertoo.
Helsingin Satama on solminut rampin rakentamisesta sopimuksen suomalaisen Lohkoasennus Oy:n kanssa. Työt alkavat kesäkuussa ja kaksoisramppi valmistuu laivaliikenteen käyttöön kesällä 2022.
Uusi kaksoisramppi mahdollistaa jopa kolme ro-pax-aluskäyntiä päivässä Vuosaaren satamassa.
Kaksoisrampin rakentaminen on osa Helsingin ja Tallinnan välisen meriliikenteen sujuvoittamista sekä Euroopan laajuisen Ten-T-verkoston kehittämistä. Hankkeelle on saatu tukea EU:n TwinPort4-investointihankkeelta.
Samanlainen kaksoisramppi on jo käytössä Länsisataman T2:ssa ja Katajanokan terminaalin yhteydessä.