Virossa ja Suomessa on Euroopan parhaat lentokentät. Todisteena tästä ovat sekä Tallinnan että Helsinki-Vantaan lentokentän vastikään saamat kansainväliset palkinnot hyvästä asiakaskokemuksesta.
Kansainvälinen Airports Council International World ja maailman suurin matkailupalveluiden varausjärjestelmä Amadeus ovat julkistaneet vuoden 2022 parhaan asiakaskokemuksen tarjoavat lentokentät ja Airport Service Quality (ASQ) -palkintojen voittajat. Niiden joukossa ovat sekä Tallinnan että Helsinki-Vantaan lentokentät.
Tallinnan sympaattinen, vain yhden kiitoradan omaava lentokenttä sai Euroopan paras lentokenttä -palkinnon vuosittain 2–5 miljoonaa matkustajaa palvelevien lentokenttien -kategoriassa. Lisäksi Tallinnan lentokenttä oli yksi vain viidestä lentokentästä ympäri maailmaa, joka valittiin aiemman menestyksensä perusteella mukaan ACI World’s Roll of Excellence -kilpailuun.
Myös Helsinki-Vantaan lentoasema palkittiin Euroopan parhaana omassa kokoluokassaan (15–25 miljoonaa matkustajaa vuosittain).
Tallinnan lentoaseman hallituksen puheenjohtaja Riivo Tuvike iloitsi voitosta.
– Palkinto on vuosien omistautuneen työn tulos ja se kuuluu kaikille lentoasemalla työskenteleville, sillä kyselyyn osallistuneet matkailijat ovat antaneet palautetta hyvän lentokokemuksen näkökulmasta 30 eri osa-alueesta, kuten lähtöselvityksestä, turvatoimista, puhtaudesta ja tarjottavasta ruoasta, Tuvike kertoo.
Tallinnan lentoasema etsii jatkuvasti uusia tapoja parantaa asiakaskokemustaan ja tehdä siitä entistä tehokkaampi. Viime kesänä kentällä avautui AirBalticin ja SAS:n matkustajille matkatavaroiden itsepalveluluovutus ja syksyllä uusi lähtöporttialue itsepalvelumyymälällä. Lisäksi lentoasemalle on tulossa täysin automatisoitu matkatavaroiden lajittelujärjestelmä ja samanlainen käsimatkatavaroiden skannausjärjestelmä, kuin Helsinki-Vantaan lentokentällä jo on.
Tallinnan lentokentän erikoisuus, joka toimi ainakin vielä ennen korona-aikaa, oli myöhäisillan lennoilla saapuville matkustajille tarjolla oleva pieni voileipäbaari. Siitä nälkäinen matkustaja sai itse koota itselleen iltapalaleivän ja maksaa suositellun kahden euron korvauksen kippoon.
Voileipäbuffetissa oli tarjolla leipää, voita, leikkeleitä, juustoa ja vihanneksia, kuten kurkkua, tomaattia, salaattia ja paprikaa. Maksamista ei kukaan lentokentällä valvonut, joten se tapahtui oman tunnon mukaan.