Lukijalta: Ruoan verkkokaupalle tärkeintä on tyytyväinen asiakas

K-ryhmästä vastataan mielipidekirjoittajalle, että tuotteiden lopullinen hinta on selvillä keräysvaiheessa. Lukija pahoitteli sitä, että ei ole saanut kaikkia tarjoushintoja verkkotilaukseensa. Kuvituskuva/Anu Kiljunen

Nimimerkki Eristetyt vanhukset nosti esiin Lukijan areena -palstalla (HU 6.5.) monia ruoan verkkokauppaa koskevia näkökulmia, joihin toivoisin voivani K-ryhmän osalta vastata.

Ruoan verkkokaupan räjähdysmäinen kysynnän kasvu täytti aluksi tietyissä kaupoissa lähipäivien toimitusajat, mutta kapasiteetin voimakkaan lisäämisen jälkeen lyhyen aikajänteen toimitusaikoja on saatavilla myös Helsingin alueella.

Hinnoittelun osalta K-ryhmässä ollaan läpinäkyviä: tuotteiden hinnat ja tarjoukset ovat samoja kuin kivijalkakaupassa. Lisäksi tilauksille on keräys- ja kuljetusmaksu kaupan henkilökunnan vastatessa näistä vaiheista asiakkaan puolesta.

Yksi keskimääräinen ruokatoimitus tarkoittaa noin tunnin henkilökohtaista palvelua, kun huomioon otetaan myös henkilökohtainen kotiinkuljetus ja muut järjestelyt. Kyseessä onkin siis pelkän logistiikan sijaan esimerkiksi kotisiivoukseen rinnastettava palvelu.

Kuten kivijalassa, tarjouksilla on tietty voimassaoloaika. Mikäli tilauksen toimitusaika on pidemmällä tulevaisuudessa, voivat jotkin tarjoukset luonnollisesti tänä aikana päättyä. Tilauksen lopullinen summa lukittuu kauppakäynnin tapaan hyllystä keräyspäivän mukaan, sillä tällöin esimerkiksi punnittavien tuotteiden lopullinen hinta on selvillä.

Myös valikoima ruoan verkkokaupassa vastaa kunkin toimittavan kaupan valikoimaa. Koronan alkuaikana esiintyneet rajut kysyntäpiikit aiheuttivat sen, että yksittäisiä tuotteita saattoi olla kaupan hyllystä hetkellisesti loppu.

Yksi keskimääräinen ruokatoimitus tarkoittaa noin tunnin henkilökohtaista palvelua.

Tällaisissa tilanteissa verkkokauppatilauksen kerääjä pyrkii kaupassa löytämään tilalle mahdollisimman vastaavan tuotteen, mikäli asiakas on sen tilausta tehdessä sallinut.

Keräilijämme ohjeistetaan aina keräämään kuin itselleen: tuoreus, korkea laatutaso ja mahdollisimman pitkälle ulottuvat päiväykset huomioiden. Tilaukset kerätään usein aamulla täydennyskuormien juuri saavuttua kauppaan ja pakataan kierrätettäviin pahvilaatikoihin, jotka ohjeistuksemme mukaan kuljettaja voi ottaa asiakkaalta matkaansa seuraavalla toimituskerralla.

Tyytyväinen asiakas on meille ruoan verkkokaupan parissa työskenteleville kaikkein tärkein asia.

Tutkimusten mukaan asiakastyytyväisyys K:n ruoan verkkokaupassa on erittäin korkealla tasolla, mutta haluamme aina parantaa toimintaamme ja otamme kaiken palautteen mielellämme vastaan.

Antti Rajala

K-ryhmä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu